Forum

Här kan alla resonera om allt som har med våra gummibåtar att göra!

Bilden här var lite kul tyckte jag. Även en ”liten” gummibåt är säker..

assistanskaren.jpg

Assistanskåren på väg (vatten)….. // Roger. Amundsen

Klicka här om du behöver du nå Gummibåtsklubben via G-mail

292 Responses to Forum

  1. Gummibåtsmannen skriver:

    Varför valde jag själv just gummibåt?

    För att man kan ta båten med sig nästan överallt, i insjöar, åar, älvar, och även på havet. Man ”känner” verkligen att man är på sjön, och nära den. Dessutom är gummibåtar oerhört säkra att åka med. Dom flesta har en flytkraft på minst 300kg, vilket innebär att båten aldrig kan sjunka. Alla gummibåtar har separata luftkammare, och det är lätt att reparera sin båt om olyckan skulle vara framme. Regnställ är alltid bra att ha med i båten, för oftast blir det blött. Men det är ju lite av tjusningen med gummibåt, den där direktkontakten man har till vattnet under (och över) båten. Vad tycker ni andra? Berätta lite om era egna gummibåtsturer!

    • Teddy Dahlberg skriver:

      Man bör vara mycket försiktig med att hålla på att flytta båtar mellan sjör.
      När du minst anar det så bär du och din gummibåt med dej någon sjukdom eller parasit som kan drabba sjön.
      Då är det du som blir drabbad i slut ändan endå.
      Det blir kräftpest eller så slås fisken ut med nån parasit.
      Ni med flyttbara båtar tänk verkligen på det.
      Mvh Teddy Dahlberg

  2. Captain Barbossa skriver:

    Hej Gummibåtsmannen!

    Jag har också köpt en Bush gummibåt av Elena, vilken jag hämtade för någon månad sedan. Har skaffat mig en Bush 330T med en Suzuki DF 2,5.
    Nu vill jag ha några bra förslag på ”stöldsäker förtöjning” så att inte båten blir ett allt för lätt byte för båttjuvar. Har tagit en småbåtsförsäkring som täcker stöld mm.

    Captain Barbossa

  3. Gummibåtsmannen skriver:

    Hej Captain Barossa. Det effektivaste (och säkraste) sättet är att du monterar en genomgående låsbult med en ”ring” i antingen durken (eller akterspegeln).

    Montera (du måste ta isär hela båten först) låsbulten i den främsta durkskivan, med låsmutter underifrån. Diameter 5-10 cm, och i rostfritt/syrafast stål. Skall köpas på någon skeppshandel eller liknande för att få bästa kvalitet. När ”ringen” väl är monterad i den främre delen av durken, kan du sen skaffa en lämplig vajer eller låskätting som är klädd med plast eller gummi för att inte nöta mot båten. Det finns oftast förtöjningsöglor på bryggor, där sätter du sen vajern/kedjan med ett (rostfritt) lås. Det finns olika ”klasser” på lås. Fråga ditt försäkringsbolag vilken klass dom kräver för att försäkringen ska täcka ev stöld. Gör du ett bra jobb med låsringen i durken, är det osannolikt att någon ens vill försöka stjäla den. /Gummibåtsmannen

  4. Gummibåtsmannen skriver:

    Snabbt eller sakta? Det beror ju på vad man föredrar…

    Tyst ELMOTOR http://www.boatstogo.com/images/EconoBoat/SittingRide.AVI
    Eller BENSINDRIFT http://www.boatstogo.com/images/SD365/PICT2473.AVI

    Förra sommaren (2006) gled jag själv omkring här med MINNKOTA-36 elmotor. Kan ju säga att det är riktigt avkopplande att slippa motorljudet, och glida fram på sjön med hjälp av batterikraft. Klicka på länkarna om du vill se hur en 3.5-meters gummibåt beter sig. Har man inte bråttom, kan jag rekommendera batteridrift. Tips:

    Skaffa ett Marinbatteri av typen Deep Cycle så håller batteriet flera säsonger.

  5. Viktor skriver:

    Hej, Jag är lite på jakt efter ett flytetyg och har råkat in på gummibåtar. Suzuki och selva har kommit med nya uppfinningen VIB-skrov. Detta ska vara V-formad högtrycksdurk som skrov. Alltså inte luftdurk med köl-korv.
    Någon som vet något om det här? Kanske redan provat. Är det så bra som de skriver? Egenskaper som en RIB, väger mindre än en med trädurk….
    Klart man blir sugen när det plötsligt räcker med EN väska och man slipper montera plattor.
    Hälsn. Viktor

  6. Gummibåtsmannen skriver:

    Hej Viktor.

    Konstigt egentligen, för just idag var jag på JP-Marin här i Ystad, och tittade på just en sån som du beskriver. Är rätt säker på att det var en SILVER MARINE, med uppblåsbar durk. En väldigt smart konstruktion, men ordentligt styv V-botten. Kostade strax över 14.000 för en 3.8 meters. Helt klart ett bra köp, om man tycker att VITT är ok. Själv hade jag inte tvekat en sekund, om den fanns i rött eller orange. Båten hade 45cm tuber, och klarade 85 kg motor. För övrigt såg allt bra ut, och den klarade 5 personer (eller över 900 kg) / Lycka till, och återkom gärna för att berätta mer om hur det gick! /Ingemar

  7. Viktor skriver:

    Jag undrar om det inte var en Selva 380VIB du tittade på. Specifikationerna är skrämmande lika annars. Japp, det är en tuff idé som kombinerar två båtfördelar i samma fartyg. Så är bara frågan: Hur funkar det i praktiken? Kanske JPmarin har svaret.

  8. Gummibåtsmannen skriver:

    Du har alldeles rätt Viktor, det var en SELVA. Hur det funkar i praktiken vet jag inte, men eftersom båten verkligen var STYV, så finns det inget att oroa sig för. För 14 tusen får man mycket båt, den saken är klar. Åker ut dit under dagen och tittar lite närmre på konstruktionen, och fixar lite bilder. /Ingemar

  9. Lasse Kruse skriver:

    Hallå! Kul att Du fått upp sidan. Själv kör jag runt i en Leaderboat Supersport 500, med 40hk Nissan. Den står på trailern och inväntar det nya ekolodet, sedan blir det sjösättning nästa vecka.

    //Lasse

  10. Gummibåtsmannen skriver:

    Tack Lasse! Det börjar röra på sig, men tiden räcker inte riktigt till så jag hoppas att forumet lever sitt eget liv emellanåt eftersom jag jobbar en hel del nu på sommaren… vid och (på havet) såklart! Supersportt 500… en riktig bjässe 🙂

  11. Daniel skriver:

    Hej alla. Jag planerar att införskaffa en gummibåt inom en snar framtid (förhoppningsvis). Jag har dock lite huvudbry angående motorn, lång eller kort rigg till gummibåten? Någon som kan reda ut begreppen? Tacksam för svar. Hälsningar Daniel/

  12. Gummibåtsmannen skriver:

    Hej Daniel!

    Det är kort rigg som gäller, för alla gummibåtar kan man säga. Bara dom större gummibåtarna med djupt glasfiberskrov som brukar vara minst 5 meter eller längre, kräver en motor med lång rigg eftersom dom ju har ett kraftigt V-format glasfiberskrov som genom sin konstruktion, och därmed större diameter på tuberna (båten blir högre) kräver en längre rigg. /Ingemar

    • Johan skriver:

      Hej!
      Jag har skaffat en gummibåt:
      [Gummibåt Passport 277 gummibåt med motorfäste, V-bottnad. Tillverkad i 3-lagers PVC duk. Längd 277 cm. Bredd 150 cm. Pontondiameter ø33 cm. 3st luftkammare + uppblåsbar köl. Vikt 33 kg. Max motor 9,9 hk (tvåtakt), max last 320kg. Max antal personer 3+1 (3 vuxna+1 barn). Leveres med delbar lackad plywooddurk, delbara åror, 2-vägs fotpump med tryckmätare, reparationssats samt en kraftig förvaringsväska.]

      På denna har jag hängt en 9,5 hästars johnsson från 1965. Jag har fått båten att plana, men det verkar som den är väldigt känslig för ”något”. Väldigt ofta kommer det in luft i propellern (tror jag) och motorn rusar utan att få grepp i vattnet. Detta resulterar i en snabb obekväm inbromsning.

      Skulle vara tacksam för tips om detta är ett vanligt fenomen, eller om det är något jag kan göra åt det. Tilta motorn (idag står den ganska vertikalt), byta propeller, sätta på ”fenor” på motorn, lägga ner höghastighetsförsöken….?

      //Johan

  13. Daniel skriver:

    En får tacka för snabbt och utförligt svar. Hälsningar Daniel/ (snart gummibåtsägare)

  14. Captain Barbossa skriver:

    Hej Gummibåtsmannen!

    Har du fått din röd/svart K360 T ännu??
    Jag kommer att sjösätta om 14 dag. Du kan se min konfiguration på: http://www.maringuiden.se/user/Bush330T

    Captain Barbossa

  15. Gummibåtsmannen skriver:

    Hej Captain Barbossa!

    Ja, den kom med DHL igår vid lunchtid. Satte ihop den direkt, och tog första turen med den idag. Vi hade kameran med oss ut, så på Gummibåtsklubbens förstasida här kommer det en bild snart (längst ner på sidan). Det blev en riktigt bra gummibåt tycker jag! /Ingemar

  16. Gunnar skriver:

    Hej,

    Trevligt att det har bildats en ny gummibåtsklubb. Någon talade in ett meddelande i min telefonsvarare när jag var i Spanien och nämde något om ny gummitbåtsklubb.

    Tyvärr har jag inte hittat numret men gissar att det var Ingermar Larsson.

    Jag har lagt ut SGK:s hemsida igen tillfälligt om det är något av innehållet som kan vara av intresse.

  17. Gummibåtsmannen skriver:

    Hej Gunnar! Jodå, det var jag som ringde dig. Mitt ärende var att jag ville försöka få tag på lite material från gummibåtsklubben (SGK), men jag löste det med vår gemensamme vän Fred. Vi har pratat lite om både den gamla och (denna) den nya klubben, och så här blev det. Vi befinner oss ju i början nu, så vi får se vart det leder framöver. Allt tar sin tid, och även om inte jag själv alltid är här, så kan ju ni andra prata via forumet. Precis så tycker jag att det ska vara, att kontakterna knyts här via nätet. Jobbar just nu en del vid sjön, så jag hinner inte vara online så mycket. Dessutom är det sommar snart, och min nya gummibåt har kommit… På återhörande! /Ingemar (som nu ska kolla SGK på nätet innan den försvinner igen) 🙂

  18. Captain Barbossa skriver:

    Den båten var värd att vänta på -jättesnygg. Hur gick monteringen av durkarna? Jag har inte provat min ännu. Om vädret blir ok till helgen tänker jag pumpa upp och ta ”jungfruresan”. Har skaffat pressenning som båten skall ligga på uppblåst samt ett kapell som skall skydda mot fågelskit, löv och sand. Min K 330 kommer att ligga låst på sandstrand.

  19. Gummibåtsmannen skriver:

    Hej Kaptain Barbossa!

    Håller med dig, jag är väldigt nöjd med hur fabriken har byggt min nya gummibåt. Monteringen gick bra, bara att följa instruktionerna som följde med båten. Glöm nu inte att ta kameran med på första turen, och skicka några bilder till Gummibåtsklubben om du vill visa den för besökarna här. /Ingemar

  20. Captain Barbossa skriver:

    Det var inga som helst problem med monteringen, golvet lade sig perfekt. Hur hårt pumpar du de olika sektionerna. Under första provturen var våghöjden mellan 30-40 cm och jag kunde konstatera att det fanns en rörelse i försektionen, samt att sittbrädorna svajade en aning. Det kanske är normalt? Våra två hundar trivs i förpiken och hustrun får sitta på Bush-dynan med underliggande förvaringsväska. Vi pinnade på ganska bra med den lilla 2,5 Hkr Suzukin. Det är på gränsen att båten planar när jag åker ensam. Har kollat med Elena, vad ett skräddarsytt kapell kostar (mycket). Har tills vidare Claes Ohlssons minsta kapell (som ändock är för stort). Skall också beställa ytterligare en dyna med väska från Elena. Bilder får bli från nästa båttur. Det stänkte lite för mycket på Jungfruresan. Ytterligare rapport kommer senare

  21. Gummibåtsmannen skriver:

    Hej Kaptain Barbossa! Trycket finns alltid angivet i respektive gummibåts papper/instruktionsbok, men man kan säga att den ska pumpas hårt. När det känns ”klart”… tryck in 4-5 tag till. Tänk bara på att solen värmer upp luften, och tvärtom. Men båten ska kännas styv när den är tillräckligt pumpad, och inte sacka ihop alls när man sitter på tuberna. ”Enkronastricket”: Släpp en enkrona från 20 cm avstånd, och se hur den studsar långt bort. DÅ är trycket rätt! /Ingemar

  22. ocean line skriver:

    Hej alla gummibåtar.. va kul att det finns en klubb för detta.. Här kan man nog får reda på en hel del…
    tänkte fråga dig gummibåtsmannen om man kan nåt sett förstärka sin gummibåt på bottnet där den e extra känslig.

    sen köpte jag en oceanline från rusta.. väldig billig men dock bra för ens första gummibåt… har jag rätt kanske lr va det en dumt köp.. ha det så bra ni alla…

  23. Gummibåtsmannen skriver:

    Gomorron Ocean Line! Jag brukar säga att allt går, och att inget är omöjligt. Skicka mig en bild på din gummibåt, så ska jag fundera ut något.

    Vad gäller båtarna dom säljer på RUSTA och Ö&B, kan jag bara säga att jag haft en sån själv för ett år sen. Den jag köpte hette BESTWAY och kostade 995kr på Ö&B, och fungerade alldeles utmärkt som ”första gummibåt”. Så något dåligt köp har du verkligen inte gjort. Sköt båten, och var rädd om den så håller den länge. /Ingemar

  24. ocean line skriver:

    hej du där…
    tänkte fråga dig om vad som e skilnaden mellan lång rig o kort rig.. vad e bäst till min gummibåt som e 295-150-50…
    o sen så tänkte jag fråga dig vilken motor jag ska ha…
    max 8hk kan jag ha. men tänkte mig en 5hk lr 2,5.. tänkte mest ha den till fiske, men att veta att det finns lite kraft bakom mig e inte dum.. heee…

    hoppas allt går bra för er alla….

  25. Gummibåtsmannen skriver:

    Hej Ocean Line! Var uppe på RUSTA igår och tittade på den båt du köpt, och säger grattis! Det är en välbyggd och bra gummibåt för dom pengar du satsat. Vad gäller motor, så är det kort rigg som gäller för mindre gummibåtar. Med mindre kan man säga under 5 meter, då dessa som regel inte är så djupgående som exempelvis Avon Searider (som kräver lång rigg). Skillnaden är, att riggen (från motorkåpan och ner till propellern) är olika lång beroende på vad den ska sitta på. Segelbåtar använder alltid lång rigg, för att kunna nå ner under vattenlinjen. Tänk dig en segelbåt, och jämför med en gummibåt. Vilken är högst? Just det, segelbåten. Så kort eller lång rigg beror helt enkelt på hur hög aktespegeln (motorfästet) är. På en gummibåt av den typ både du och jag har… är den kort. Antal HK: 6 HK räcker för att du ska kunna få båten att plana (och därmed dra mindre bränsle). Men du kan klara dig med 4, om du inte väger mer än typ 50 kilo. Lyckat till på sjön, och glöm ALDRIG flytvästen hemma. Den räddar i bästa fall ditt liv! /Ingemar

  26. ocean line skriver:

    Va glad jag bli nu när jag fått veta att jag har köpt en bra båt… Jätte snällt av dig att springa in på rusta då..
    Tänkte fråga dig om man kan förstärka den nåt mer då jag har fått extra med lagnings lappar..
    Jo visst flytvästen.. Har nu en underbar dag ingemar….

  27. Gummibåtsmannen skriver:

    Hej igen Ocena Line! Det är ju därför jag startade vår nya klubb, för att kunna hjälpa till när det behövs. Vad gäller förstärkning av båten, så är även det lätt besvarat: Det finns inga sätt egentligen på den typen av båt. Det handlar mer om hur man hanterar den, och att man tänker sig för innan man drar upp den ex vid en badstrad eller upp på en brygga. Tänk så här: Kan det finnas vassa kanter här? Då väljer du ett annat sätt att hantera båten. Ett högt säkerhetstänkande helt enkelt, att man verkligen tänker till innan. Som fiske till exempel: Fiskar du från en gummibåt, är det viktigt att ha stenkoll på var kroken finns, hela tiden! Samma sak när man går i båten, att man tänker efter var fötterna var senast. Så har jag alltid gjort, och därför håller mina båtar väldigt länge, oavsett om båten är en liten lekbåt på två meter, eller om den är nio meter lång. Sen finns det ju alltid idioter som av ren avundssjuka vill ha sönder båtar: Håll båten på vstång från dessa element, och lås (in) gummibåten när den inte används på ett tag. Hellre lite mer lyftande på en hel gummibåt, än tårar i ögonen för en förstörd. Bästa hälsningar /Ingemar

  28. The_donk skriver:

    För ca 15 år sedan hittade jag en Zodiac gummibåt på västkusten i strankankten efter en storm, den hade förmodligen slitet sig, då bogseröglorna var trasiga. Trots polis inlämnande ville ingen ha den, så jag fick tillbaka den.

    Nu 15 år senare undrar jag om man kan laga den (den läcker i sömmen mellan ponton och botten, dvs luften läcker ut på ca 15 ställen) eller är det bara att ge upp och inse att en ÖoB båt blir säkrare.
    MVH
    The_donk

  29. ocean line skriver:

    hej där igen.. hoppas allt e bra därute. synd bara att vädret inte e så bra…
    Jo du ingemar. jag tänkte fråga dig om du vet vart man kan köpa tillbehör till gummibåtar, som tex fiskespöhållar m,m…

  30. JH skriver:

    Hej på er! Köpte idag en fiskefarkost (skall användas i små vatten och mestadels vid fiske runt vass) Den båten jag köpte var en BeatWay på ÖB. Jag misstänker att kvalitén inte är den bästa osv men det är bättre än ingenting. Grejen är att jag nu hemskt gärna skulle vilja sätta in en extra durk. En durk som är så pass hård att du kan ställa en stol i båten. Den durken som är nu är en helt vanlig, uppblåsbar durk. Någon av er som har några tips på av jag kan använda för matrial? Eller framförallt… går det att lägga en hård durk över den nuvarande gummitdurken? Har funderat på att använda en plywood-aktig skiva klädd i ”liggunderlag”, detta för att undvika att skivan skaver så mkt det går… Vad tror ni?

  31. Gummibåtsmannen skriver:

    Har lite datorproblem här, så jag har inte kunnat svara lika snabbt som tidigare. Vi börjar med: The_donk Says:
    juli 5th, 2007 at 7:53 am

    ZODIAC är alltid värt att reparera enligt min mening. Dom har bra gummibåtar, och bra service/support. Hur man lagar just din båt kan jag inte svara på utan att ha sett bilder av skadan, men jag är övertygad om att det går att reparera. Det finns inga problem, bara lösningar brukar jag säga. Så om du skickar några bilder till mig, ska jag se hur den bör lagas. mvh /Ingemar

  32. Gummibåtsmannen skriver:

    Nästa svar är till ocean line: Kontakta BUSH, dom har väldigt bra tillbehör till sina båtar. Med lite trixande skulle du kunna använda en del av deras grejor, även om du har en gummibåt av annat märke. Länk till dom finns på första sidan här. Återkom gärna och berätta hur det löste sig! mvh /Ingemar

  33. Gummibåtsmannen skriver:

    Slutligen svar till JH: Använd marinplaywood!Helst en ny durk i ett enda stycke, med tanke på grundkonstruktionen i din båt med upplåsbar botten. Båten klarar utan vidare att det läggs i en durk, speciellt om den blir gjord i ett enda stycke. Har haft en ÖB-båt själv, och var väldigt nöjd med den. Min båt var 2.80 lång, och väldigt skön att sitta i (och åka med). Så fram med sågen, och forma din nya hårda botten! mvh /Ingemar

  34. The_Donk skriver:

    Det har löst sig med min zodiac det enda som återstår är att limma fast den ena sidan av akterspegeln mot barbords ponton, om vädret håller sig ett par timmar till skall det nog snart vara löst.
    Jag har inhandlat en dj-a massa PVC limm från Bachmanns i malmö och en rackans massa PVCduk, 0,8 m2, och limmat efter konstens alla regler.
    Jag har tilloch med inhndlat servicekit till min gamla Yamaha 4 HK, så snart…

    Hur mycket luft skall man pumpa upp med? och var hitar man årtullar som passar?
    de årtullarna som finns på Biltema passar inte.

    Hur stor är min zodiac, 2,40 eller 2,60? dvs skall man mäta från yttersta akter till yttersta för, eller från akterspegeln till fören?

  35. Gummibåtsmannen skriver:

    Hej The_Donk! Vad gäller luften, finns det att läsa om lite längre upp om jag inte minns fel. Det ska vara hårt, men eftersom du nyss limmat, kan det finnas anledning till försiktighet. Bättre att trycka i lite åt gången tills det stabiliserat sig. Läckor hittar du lätt med såpvatten. Längden mäts från yttersta till yttersta punkten på gummibåten. Pontonspetsen inräknad. Tycker för övrigt att det var bra gjort av dig att reparera den! Skicka gärna lite bilder på hur det blev! Bästa hälsningar /Ingemar

  36. The_Donk skriver:

    0,8 bar således, nej några bilder blir det inte, då jag tog den billigast duken som fanns 🙂
    Apelsinfärgade lappar på svart botten. Det är tur att jag har lös durk som läggs åvanpå alltihopa. Denna båt går aldrig att sälja…Men jag kommer förhoppningsvis att kunna ha kul med den.

  37. Gummibåtsmannen skriver:

    Klart du kommer att ha kul med båten även om den är lappad och lagad. Det viktigaste är ju att den ”håller luften” som den ska. Lycka till med gummibåtsturerna! /Ingemar

  38. ocean line skriver:

    Hej alla där.. O hej Ingemar.
    jag har köpt mig en så kallad trimfena(Hydrofoil) till min 5hk tohatsu.
    Vet inte om den gör så mycke då det handlar om min gummibåt..
    Tycker du att det kan vara nått och sätta på.
    Måste dock borra hål vilket jag inte tycker om. Men Men…
    Och sen tänkte jag fråga vart man kan köpa en luftpump med tryckmätare till min båt med den ventilen…

  39. Gummibåtsmannen skriver:

    Hej ocean line! Trim är alrdrig fel när det gäller motorer, så varför inte testa? Kan ju vara skillnaden mellan bra och jättebra! Tryckmätere brukar finnas på vissa pumpar, så jag hade köpt en sån, och sen modifierat munstycket så det passar pumpen. /Ingemar

  40. Henrik skriver:

    Hej Gummibåtsmannen,

    Jag är ute efter en gummibåt som skall vara släpbåt, landstigningsbåt, badbåt, livbåt etc. m.a.o en allround gummibåt för en familj på 2 vuxna och två små barn under 5 år.

    Vi tänker dra gummibåten efter vår motorbåt på 30 fot och det är viktigt att den känns säker, rejäl och stabil. Det skulle även vara intressant att höra dina rekommendationer ang. durktyp. Jag tror personligen att jag skulle uppskatta en durk som tål lite ”stryk”.

    Jag vill även be dig om råd gällande vilken modell av BUSH-båtarna som du anser vara lämplig för detta ändmål, samt din syn på kvaliteten på BUSH-båtarna jämför med etablerade båtar såsom Zodiac och Quicksilver.

    Tack så mycket för en jättebra sida och lycka till med dess fortlevnad!

    Med vänlig hälsning

    Henrik

  41. Gummibåtsmannen skriver:

    Hej Henrik! Säkerheten är alltid viktigast, och med tanke på din familj (främst dom små barnen) så skulle jag inte rekommendera en gummibåt under tre meter, med riktig trädurk för viktens skull ute på sjönViktigt att det finns plats, och att båten är kraftig nog för oöm hantering. Frågan är om inte en BUSH 360T skulle kunna passa även er? Har haft både Avon & Zodiac, och anser att den gummibåt jag nu köpt från nicolet.se mycket väl kan matcha vilken som helst av konkurrenterna i samma storlek. Valet av durk: Själv är jag ute på öppet hav med min, och har därför valt trädurk. Detta för att båten får lite mer tyngd än dom med uppblåsbar durk (kan lätta från ytan vid krafig vind) som nu blivit populära. Folk köper allt oftare den typen av gummibåtar för att få ner vikten, men säkerheten är nummer 1 för mig på sjön. Därför vill jag inte själv ha en sån. Dom är helt enkelt för lätta. Lite vind, och en tillräckligt hög våg… så slår man ev runt. Vad gör man då? Svaret är enkelt, men mindre spännande.

    En annan sak jag vill passa på att nämna är FÄRGEN. Det har blivit ”modernt” med vita gummibåtar, men i ärlighetens namn: VEM ser en vit gummibåt på ett stormande hav? Satsa på GULT/ORANGE/RÖTT om det är möjligt. Återigen, en fråga om säkerheten på sjön. Hoppas att detta svar kan vara till hjälp för dig och familjen, men jag finns här ifall du behöver mer hjälp. bästa hälsningar /Ingemar

  42. Captain Barbossa skriver:

    Hej Gummibåtsmannen!

    Jag är verkligen nöjd med min K330T. Med Suzukin på 2,5 hkr 4-takt planar båten lätt. Om jag förflyttar mig bara en liten bit framåt bli båten ett “fartvidunder” Med full gas kan det hända att propellern suger luft.
    Tillsammans med båten köpte jag också en dyna att trä över sittbrädan med underliggande väska. Nu tog alltid hustrun denna så jag har fått köpa ytterligare en dyna med väska och dessutom ett originalkapell med hakar som fästes i den grova gummilisten på utsidan av tuberna. Hemmahamnen är Hampetorp vid Hjälmarens sydsida. Jag använder alltid ekolodet då hjälmaren är full av stenar och grund. (har redan lyckats med bedriften att kontakta en sten utan att skada motorn). Jag upplever verkligen VIP-kundkänslan i kontakterna med Elena. Jag tror att det skulle vara svårt att få samma service till ex en Qvicksilver eller annat märke. Bifogar en bild av “fartvidundret”.
    Ps. En utdragbar båtshake i aluminium är ett bra tillbehör för nyblivna gummibåtsägare.

    Capt. Barbossa

  43. Gummibåtsmannen skriver:

    Hej Captain Barbossa! Där ser man, det behövs inte så mycket kraft för att få en gummibåt att röra på sig, och billigt blir det! Ja, Elena är verkligen en bra säljare, jag rekommenderar hennes företag och produkter när någon frågar mig efter kvalitetsbåtar. Önskar dig en fortsatt sin sommar 🙂 /Ingemar

  44. Charlotte skriver:

    Hej!

    Var rädd om dig och ta väl hand om gummibåten!

    Hej hopp gummibåt…

  45. MrZodiac skriver:

    Hej Gummibåtsmannen. Trevlig sajt!

    Jag noterade att du har eller hade en elmotor på din gummibåt. Jag har en Zodiac Fastroller 2C (3,8m, 59kg) som jag tidigare haft en 30hk på (ca 32knop).

    Nu funderar jag på att köra ditt koncept med elmotor och bara glida runt ljudlöst… men min fråga är hur fort den går. Knop?

    Jag funderar på den minsta Minn Kota Endura 30 som säljs för 1800kr.

  46. Gummibåtsmannen skriver:

    Hej MrZodiac! Ta bort nollan från trettio, så har du hastigheten med en elmotor. Det man förlorar i hastighet kan tyckas mycket, men samtidigt gör man andra vinster istället. Det jag uppskattar mest, är frånvaron av avgaser, ljudnivån, och att det blir en behaglig lugn färd med eldrift. Inga dunsar, inga hopp över vågorna, och nästan inget stänk. Man kan göra en jämförelse med motorcyklar: En ”geting” som lätt går upp på bakhjulet när man gasar lite, och en Harley som mullrar fram i sakta mak. Speedare eller Glidare kort sagt. Visst, ibland blir jag sugen på farten, men det är även en ekonomisk fråga. Så jag kör på el ett tag till, för att jag tycker det är avkopplande och miljövänligt. Dessutom riskerar man inte ryggen när man bär elmotorn till gummibåten… Kör just nu med Minn Kota 30, och den räcker bra till det jag kört denna sommar. Bästa hälsningar /Ingemar

  47. The_Donk skriver:

    Men väger inte batteriet en hel del?

  48. Gummibåtsmannen skriver:

    Hej The_Donk! Allt är ju relativt som dom lärde säger. Visst väger ett batteri runt 20 kilo, men det jag har (75 ampere) räcker å andra sidan till 14 timmars körning i teorin. I praktiken kan jag leka med båten två dagar på en laddning, och då är inte batteriet tomt. Så jag tycker det är ok med den vikten i förhållande till priset man betalar per laddning. Det är ju småpengar jämfört med vad en bensinmotor sörplar i sig, till priset av 12 kronor litern. På det hela taget, är det ju just upplevelsen jag är ute efter: Inga avgaser, inget oljud. Dessutom slipper jag ro, och det är rogivande… om jag får vara lite vitsig. 🙂 /Ingemar

  49. The_Donk skriver:

    Oj klarar du 2 dagars lek på en laddning.
    Är det ett så kallat marinbatteri, de ska ju tåla djupurladdningar bättre än ett ordinärt bilbatteri.
    Jag har kikat på elmotorerna som säljs på ÖoB, man kanske ska slå till… och sedan ett vettigt marin batteri…

  50. MrZodiac skriver:

    Jag köpte en Minn Kota 30 Endura och ett 100Ah fritid/marin batteri. Ja din ”gissning” på 3 knop är nog inte helt fel. Jag fick inte med mig GPSen men det kändes som ca 3 knop. Jag körde en sväng och det fungerade riktig bra.

    När vädret visar sin bästa sida skall jag packa ner ett par polare och en hink iskall bira och ut och glida 🙂

  51. Henrik skriver:

    Hej Gummibåtsmannen,

    Tavk för ditt svar på min tidigare fråga. Det var nyttig info som kommer att vara till nytta för mitt val av gummibåt.

    /Henrik

  52. Gummibåtsmannen skriver:

    The_Donk Says:
    augusti 8th, 2007 at 4:24

    Hej The_Donk! Ja, det funkar fint, och kanske just för att jag valt ett ”Deep Cycle” Marinbatteri. Har ännu inte sett någon elmotor på ÖB i Ystad, men jag ska åka dit upp idag om jag hinner. /Ingemar

  53. Gummibåtsmannen skriver:

    MrZodiac Says:
    augusti 8th, 2007 at 4:20

    Hej MrZodiac! 100 ampere är bra, då räcker batteriet längre än mitt, och ändå är jag nöjd! Ha nu många fina turer på sjön. /Ingemar

  54. Gummibåtsmannen skriver:

    Henrik Says:
    augusti 9th, 2007 at 10:51

    Hej Henrik! Bra att min sida här kan vara till lite hjälp för andra, det var ju därför den gjordes 🙂 Under hösten ska jag jobba mer med sidan är det tänkt. /Ingemar

  55. Searider skriver:

    Batteridrivt är ett skönt framdrivningsmedel då sjön är lugn och stilla. Tänk bara på att när ni inte använder batteriet så låt en bra batteriladdare typ C-tek ALLTID vara inkopplad.

  56. Gummibåtsmannen skriver:

    Hej Searider! Klart jaga har skaffat en C-Tech! Med tanke på att batteriet kostade en slant vill jag ju att det ska hålla så länge som möjligt. Ett bra tips för övrigt! /Ingemar

  57. Mats skriver:

    Hej.
    Har nyligen köpt en likadan gummibåt som du köpte på ÖB. Verkar helt ok. Har även köpt en elmotor, minn kota 30. Med dom inbyggda lufttrycksmätarna är det lätt att pumpa till rätt tryck på sidorna, men hur ska jag veta när det är rätt tryck i botten?
    Ska vara 0,048 bar står det. Finns det lösa lufttrycksmätare som jag kan köpa? Vill gärna pumpa golvet hårdare för att det ska bli styvare, men det ska jag kanske inte göra? Hur tycker du att jag ska göra för att få ”rätt” tryck? Tänkte prova båten i helgen för första gången om vädret tillåter. Alla tips tas tacksamt emot. Har haft hjälp av denna sida inför mina köp. Tack!
    Hälsningar: Mats

  58. Searider skriver:

    Vet inte vilka båtar ÖB säljer eller vilken kvalitet de håller. Men när det gäller kvalitetsbåtar har jag aldrig hört talas om att någon handpumpat sönder en upplåsbar båt och då har jag sysslat med ”gummibåtar” i nästan 30 år.
    Använd tummen som ”lufttrycksmätare”. När du trycker hårt på väven så skall den i princip bara kunna skjunka in ca 5 mm. Då är båten ordentligt pumpad, styv och rör sig rätt i sjön.
    Om båten har så dåliga skarvar eller vävar att den inte klarar detta skulle jag aldrig använda båten. Påfrestningarna i sjön är långt störe.
    En upplåsbar durk skall vara ordentligt styv, annars gör den ingen nytta.

  59. Elena skriver:

    Hej Ingemar!
    Nu har jag testat en elmotor RHINO R-VX 54 som jag köpte från Tyskland för 200 euro inkl.frakt. Båten Classik 300 Rib väger 50 kg+jag+fiske grejer+batteriet 110Ah =160-170kg.
    1 växel-2,2 km/t
    2 växel-2,8-3,0
    3 växel-3,3-3,6
    4 växel-3,8-4,0
    5 växel-5,5-6,0
    Perfekt för trolling. Batteriet som var direkt från butiken räckte i 5 timmar. Kanske efter ladningen kommer det att hålla längre? Fick ro tillbaka… /Elena

  60. Anders Rehnqvist skriver:

    Hej!
    Kan Du tala om för mig hur jag lättast tar bort snäckor som angripit min gummibotten?
    Kul och bra sida!
    Anders

  61. Gummibåtsmannen skriver:

    Hej Elena!

    Har själv försökt få tag på just Rhinomotorerna i Sverige, men det var inte så lätt. Får väl se vad jag provar till min gummibåt nästa gång, för den är jag helt nöjd med.

    Kul att höra av dig! /Ingemar

  62. Gummibåtsmannen skriver:

    Anders Rehnqvist Says:
    september 25th, 2007 at 6:44 am

    Hej Anders!

    ”Havstulpaner” som fått torka tar man lättast bort om man blötlägger gummibåten igen. Lägg den i sin naturliga miljö över natten, sen kan du skrapa bort det mesta med ett vanligt kreditkort dagen efter. Plast är ju mjukt, men ändå hårt nog att skrapa med utan att skada gummit. Använd aldrig högtryckstvätt för att rengöra gummibåten!

    /Ingemar

  63. Michael Wahlberg skriver:

    Hej alla glada gummibåtsvänner.

    Jag ville bara informera om att jag lagar alla typer av gummibåtar om olyckan skulle vara framme.Om det finns någon som vill ha hjälp att laga eller köpa exempelvis lim D-ringar BRA rengöringsmedel är det bara att höra av sig till Micke på ekens naval ab(stockholm).

  64. Uffe skriver:

    Hej Gummibåtsmannen!

    Tack för en bra sida!

    Inför nästa båtsäsong.
    skall köpa en ny gummibåt med motor.
    Vi är 2-4 st som skall få plats i båten.
    Skall montera transporthjul i akter då jag behöver dra båten 300meter till en större sjö.
    Vill även kunna frakta båt+motor med bil på ett lätt sätt (takräcke!?).

    Vad för typ av gummibåt (Storlek,fabrikat osv) samt motorstyrka skulle du välja som har erfarenheten då jag är förstagångsköpare av gummibåt.
    //Uffe

  65. Gummibåtsmannen skriver:

    Hej Uffe!

    En gummibåt på mellan 3-4 meter med 10- 25Hk skulle kunna passa dig.
    Takräcke är ett utmärkt sätt att transportera båten med, uppblåst såklart.

    Det finns mycket som är bra, men jag vidhåller att man får väldigt mycket
    för pengarna om man köper BUSH. Länkar till dom finns längre ner i texten..

    Sist med inte minst: Sjösättningshjul finns till ovan nämda BUSH-båtar.

    Hör av dig om något är oklart, och hälsa Elena på http://www.nicolet.se från mig.

    med vänlig hälsning /Ingemar Larsson

  66. Marianne Castegren skriver:

    Hej Ingemar!
    Det är 7 grader kallt ute, men jag sitter framför datorn och tittar på gummibåtar. Så mycket vackra bilder med sol och glittrande vatten. Åh, vad jag längtar till sommaren.
    Jag vill köpa en gummibåt. Kajak är numera för tungt för mig och otympligt att lassa på bil.
    Men en båt som är snabb att blåsa upp, med någon liten köl kanske och plats för 2 – 3 pers och inte alltför tung, det är vad jag skulle behöva. Jag tänker inte ge mej ut i havsbandet och inte ränna i forsar, men lite vind ska den klara. Och en liten el.motor. Någonstans läste jag att man ska inte tro att man kan åka gummibåt utan att bli genomblöt. Säg att det inte är sant.
    Jag vet inte hur mycket jag kommer att använda min båt, så den första ska kanske inte vara så dyr.
    Vad säger du? Vad tycker du jag ska köpa? Kan det finnas något bra för runt 2.000:-?
    Vänliga hälsningar
    Marianne

  67. Gummibåtsmannen skriver:

    Hej Marianne!

    Med dom behov du har just nu, och dom ekonomiska förutsättningar som gäller, och vad gummibåten skall användas till, så tror jag att du skulle kunna bli ganska nöjd om du köpte båten på ÖB. Gjorde det själv för ett par år sedan, och jag hade nästan samma tankar som du då. Det ska vara billigt, bara jag kommer ut på sjön. Den jag köpte kostade 995 kr, och motorfästet kostade 300 kr. Då funkade det för mig, och jag ångrar inte det köpet. Jag fick vad jag ville, till en väldigt låg kostnad. Dessuton använde jag båten i havet här, strax utanför Ystad. Så det funkar, jag har provat. Hittade en bild som jag lägger upp till dig så du kan titta på modellen. Ligger på sidan som heter bilder, allra längst ner. Med vänlig hälsning /Ingemar

  68. Gummibåtsmannen skriver:

    Ingemar här. Ni som skriver in och frågar om något, och läser svaret… Bekräfta det med ett litet avtryck här, så jag vet att ni fått informationen ni sökte. Lite svårt att veta om ni har nåtts av mitt svar annars. Med vänlig hälsning /Gummibåtsmannen

  69. Marianne Castegren skriver:

    Hej Ingemar!
    Tack för det snabba svaret! Och det var ju en glad överraskning att man kan hitta en båt för under tusenlappen. Jag har tittat på bilden. Båten ser perfekt ut för mina behov.
    Och jag har förstått att man ska kontakta en Elena för att hitta en bra el.motor
    Till sommaren ska jag rapportera om hur det fungerar.
    Må väl!
    Marianne

  70. Gummibåtsmannen skriver:

    God morgon Marianne.

    Den är lätt och bra, och har flera olika luftkammare så den kan mycket väl fungera tycker jag. Vad gäller Elmotor, så köper den inte det hos http://www.nicolet.se Kolla Claes Ohlson eller andra på nätet. Elena säljer inte bara gummibåtar, utan även hela paket. Med vänlig hälsning /Ingemar

  71. Uffe skriver:

    Hej Ingemar!

    Angående val av gummibåt så tackar jag för tipset. Det får väl bli en 3,6 m med 15hk.
    Du rekommenderade Bush,är det samma kvalitet som leader-båtarna?
    Och om jag ska montera transporthjul och dra båten på land, ska jag då välja den lättare modellen med luftbotten eller den modellen där man har träbotten men som väger mer?
    Många frågor blir det…
    MVH Uffe

  72. Gummibåtsmannen skriver:

    Gomorron Uffe!

    Vad gäller skillnaden mellan Bush & Leader är det troligtvis ungefär samma. För mer detaljerad info om just detta rekommenderar jag dig att kontakta Elena på http://www.nicolet.se. Trädurk eller airdeck spelar ingen roll för sjösättningshjulen. Det ser ut att vara en bra konstruktion på dessa, så din egen smak får avgöra. Ska du använda gummibåten i öppet hav, är det bra med lite extra vikt i botten tycker jag.

    Det är ju en säkerhetsfråga, men även en viss prisskillnad. Själv har jag valt med trädurk eftersom jag i huvudsak är ute på öppet hav med min, och havet kan man aldrig lita på. Blåser det upp, anser jag att gummibåten inte får vara för lätt, då den kan resa sig och i värsta fall slå runt om den är för lätt. Lite ”ballast” och rätt placering av samtliga ombord ökar säkerheten markant ute på öppet hav.

    När vi ändå pratar säkerhet, vill jag gärna passa på att nämna lite om övrig utrustning: Mobiltelefon i ett vattentätt fodral, alternativt VHF-radio (kanal 16). Ombyte för samtliga ombord, flytväst såklart, kniv, och… Nödraketer! Det finns säkerhetspaket som innehåller både nödraketer och handbloss. Detta är en billig försäkring om olyckan skulle vara framme. Allt kan hända på sjön, och Sjöräddningssällskapet finns för att hjälpa den som blir nödställd.

    Mer om Svenska Sjöräddningssällskapet kan ni läsa här http://www.ssrs.se/

    Med vänlig hälsning /Ingemar Larsson

  73. Uffe skriver:

    Hej Ingemar!

    Tack för svaret..

    Jag kommer att kontakta Elena för vidare info men det lutar åt trädurk.
    Jag tyckte att ditt färgval på din inköpta gummibåt var bra Ingemar

    Ser fram åt en båtsäsong med gummibåt!
    Ska försöka använda gummibåten på olika ställen geografiskt
    hav,fjord,älv,sjö.

    Tack för all hjälp Ingemar.

    MVH Uffe

  74. Micke skriver:

    Tjena!

    Jag har lite funderingar kring vår gummibåt.
    Den är vad jag förstår varm vulkaniserad.
    Vi har nu fått en liten reva i botten som vi skulle vilja reparera på samma sätt
    som båten är tillverkad (varm vulkaniserad).
    Någon som vet hur detta går till och vad man behöver för att utföra lagningen?

    Mvh Micke

  75. Fredrik skriver:

    Hej!
    Jag fiskar i havet utanför Skutskär. Fisket bedrivs alltid nära land dvs. jag ska inte ut och åka på öppet hav… Jag tycker att gummibåt verkar bra då jag lätt vill flytta på mig då fiskeförutsättningarna ändras. Undrar över några saker som jag hoppas att få hjälp med.

    1. Hur säkra är gummibåtar på havet?
    2. Vilken typ och och motor rekommenderas för 2 stora vuxna?

    mvh
    Havsöringsfiskaren Fredrik 😉

  76. ocean line skriver:

    Hej. tänkte köpa mig en ny båt.
    Men jag undrar om det e en stor skilnad på rib o vib.
    E det en stor skilnad på köregenskaperna o själva känslan.
    Hur mycke säkrare e rib båten.
    Kan tänka mig o köpa den classik 300 mod. e det nåt du rekommendera.
    Också e det en lång rigg lr en kort rigg som gäller till classik 300.

  77. Stefan Bergman skriver:

    Hej!

    Finns resten av Handboken på Gummibåtsklubbens nätplats att ladda hem.
    Sidorna 78-98 (Navigation, geometri, körteknik och tips) har jag laddat hem och dessa var mycket intressanta.

    Hälsningar
    Stefan

  78. Gummibåtsmannen skriver:

    Hej Stefan.

    Just nu har jag inte mer, men jag ska försöka få tag på det när jag pratar med Fred Lundberg nästa gång. mvh /Ingemar

  79. Niklas skriver:

    Hallå där!
    Jag står i valet å kvalet till att skaffa gummibåt/ribbåt. Har försökt läsa om olika fabrikat men det är inte lätt att veta vad som är bäst. Det verkar som ”väven” helst ska vara av typen Hypalon.
    Vilka gör de bästa ribbåtarna upp till fyra meter? Är det som vanligt, man får det man betalar för.. /Niklas

  80. Elena skriver:

    Hej Niklas!

    Det stämmer inte alltid att säga att: ‘ Man får vad man betalar för ! ‘

    Jag kan bara kort säga att tillverkningskostnaderna för en Zodiac eller annan gummibåt är lika, men försäljnings och distributionskostnaderna är olika.
    Om Du köper något av de ‘glassiga’ märkena får du vara med och betala för en dyr marknadsföring med reklam, utställningar och stora overheadkostnader och ofta är det flera mellanhänder som skall var med och dela på kakan.

    Alla skall ha råd med en gummibåt!

    Önskar en riktig ‘Båtsommar’ för oss alla!!!
    /Elena

  81. Roger skriver:

    Hejsan!

    Nu står det alldeles still i hjärnkontoret. Är som så att man är fiskare,håller mest till i insjöar och är nu sugen på en gummibåt,lätt att ta med sig,kommer åt alla sjöar m.m. har haft span på Clas ohlson och deras ”Gummibåt Adventure T-255” för 4990:- Dock tar denna 220kg sen idag kom ÖB bladet där de har en Ocean line som bär 650kg för 5500:- Har varit in på ÖB för att kika på den,då jag tycker att själva ”sittbänkarna” sitter alldeles för tätt för att sitta 2st i,just när man fiskar. Utrustningen är ett 85a batterie + elmotor enduro lb30. om man räknar på 90kg och 2st så blir det 180kg och sedan elmotor+batterie så är man redan uppe i nästan 220kg. Dock så när jag kika på ÖB så var den ej uppackad utan gick på bilder på själva kartongen. Eller finns det andra gummibåtar för 4500 – 5500:- klassen? Är riktigt sugen på den i ÖB. tacksam för svar.

  82. malice skriver:

    hej.

    Jobbar åt ÖB ibland och råkade i veckan se de hänga upp de nya båtarna. Aldrig ens tänkt på att köpa en båt men har på ett dygn gått från helt ointreserad till att planera gummibåts semester.. 🙂

    Som ni förstår så är jag totalt rokkie på området och skulle därför villja höra vad ni säger om att köpa en oceanline 348 meters med 15hk parsun motor? 9,9hk och 15hk verkar ju iofs vara identiska, bara nån spärr/strypning som de slängt i, svår att ta bort? 21000kr, är det en vettig affär? Budjeten för hela sommarens semester överskrids igentligen bara genom det här köpet så vill inte känna att det inte var värt det..

    Angående sittserna så gick de som jag förstod att skjuta så att de hamnade närmare eller längre ifrån varandra..kanske var nära varandra på bilden.

  83. malice skriver:

    haha..den är självklart inte 348 meter föresten.. my bad

  84. malice skriver:

    inte för att spama men som konstnär så kom jag på att målarfärg vore grymt. typ nån gummifärg så man kan göra båten till sin lilla hippie-van.. Kanske nå kunskap på området? Vart det går att köpa utan att behöva leva på mört resten av livet?

  85. Marre skriver:

    Hej kan någon hjälpa mig. Har blivit lycklig ägare till en gummibåt med plywod durk.
    Den sak sitta i hop med två alu-profiler, på sidorna, men hur f-n gör man för att få allt på plats, känner att jag saknar ”den rätta knycken”
    ska de sitta långt bak eller fram? Ska man sätta dit dom innan man lägger i durken i båten eller hur ska man göra????

  86. Roger skriver:

    Malice: Jag har köpt min på ÖB och det är säkert densamma som du kikar på,den som är 348x170cm för 5500:- och sedan har jag en elmotor på,kan säga att det är rena drömmer och åka runt,tyst och lugnt och så är man fiskare så det är hur härligt som helst =) Sedan om motor och om färg får någon annan svara på,kan bara säga att själva båten är riktigt bra,iaf för min första gummibåt.

    Marre:
    Det står i bruksanvisningen för min båt att man ska sätta i golvet + sittbrädorna innan man blåser upp båten,gjorde samma som dig,blåste först upp denna och sedan skulle man i med allt,men man gjorde det som tog emot mest…läsa manualen =)

  87. Gummimannen skriver:

    Har tänkt köpa en Ocean Line 348cm båt och en 5hk Parsun motor på ÖB.
    Tar man sig fram med det motströms i en älv med 2 gubbar i bäten?
    Lite tråkigt om man åkt en bit nerför älven å sen när man ska hem står man bara still.

    Förresten, är det någon som vet om Ocean Line är VIB, eller RIB och vad det betyder?
    Har sökt på nätet men inte hittat något.

    Tacksam för svar.

  88. Gummibåtsmannen skriver:

    Gummimannen Säger:
    maj 2, 2008 kl. 3:14 pm

    Inga problem! Med dagens moderna motorer har du ju helt ny, osliten ren kraft. 5 Hk bör även räcka för att plana med båten och 2 personer ombord. Hör gärna av dig igen och berätta hur premiärturen blev! /Ingemar

  89. Gummibåtsmannen skriver:

    Helt kort:

    Jag har haft mycket att göra den senaste tiden, men håller ändå koll på Gummibåtsklubben. Min tanke från början var, att ni själv skulle finna frågor och svar genom samverkan här. Jag tycker att ni klarar det jättefint! Precis så här ska Gummibåtsklubben online fungera. På återhörade! /Ingemar

  90. Gummimannen skriver:

    Tusen tack för ett snabbt svar. Jag återkommer och berättar om premiärturen.
    Ha det bra alla.

  91. Gummibåtsmannen skriver:

    Nu börjar jag bli redo för nästa steg….

    Läs mer på länken under denna rad!

    http://www.blocket.se/vi/16319964.htm

  92. Janne Frickadell skriver:

    Har precis skaffat Ocean line 3,48 m från öb. Ni pratar om kort/lång rigg på motorn.
    Motor plattan mäter 45 cm. Om jag är rätt informerad så ska man ha en kortriggad motor upp till ca35 cm, Ock en lång till ca 50 cm

  93. Elena skriver:

    Hej Ingemar!

    Finns det gummibåt-träff i Sverige?
    Kanske är det dags att ordna det?

    Hälsningar
    Elena

  94. Mattias skriver:

    Hej! Hade tänkt att köpa gummibåt men är osäker vilken. Jag väljer mellan

    1. http://www.rusta.se/gummibat_p75901033.html

    2. http://www.cabom.se/produkter/lek-fritid/batar/gummibat-mariner,71305503

    Snälla svara mig! Har nåhon någon erfarenhet av dessa båtar?

  95. Borken skriver:

    Hej!
    Jag funderar kraftigt på ett köpa mig en sån ÖoB ocean line gummibåt på 348cm. Hur har ni som köpt en dylik upplevt den, är det grejjor som håller i säg 5år?

    /Borken

  96. Mattias skriver:

    Hej! Hade tänkt att köpa gummibåt men är osäker vilken. Jag väljer mellan

    1. http://www.rusta.se/gummibat_p75901033.html

    2. http://www.cabom.se/produkter/lek-fritid/batar/gummibat-mariner,71305503

    Snälla svara mig! Har nåhon någon erfarenhet av dessa båtar?

  97. Roger Lindberg skriver:

    Borgen

    Jag har köpt mig en sådan på ÖB för 5500 och är riktigt nöjd med min,är fiskare så en el-motor har man sedan tidigare,in med allt i bilen och iväg! Båten är riktigt bra,man sitter bekvämt och man packar/blåser upp den på c:a 10min. Provat med 2st fullvuxna stående och kastat (vet att man aldrig ska stå i en båt 🙂 ) och den är bra stabil. det är nog det jag kan säga om den.

  98. Mattias skriver:

    Vad kul att den funkar! Man kanske ska köpa en sådan…? Har någon testat den gummibåten som finns på clas ohlsson?

  99. Karl-Oskar skriver:

    Hej alla!

    Nu är jag i behov av lite expertis. Jag har just köpt en Otter 300 YDA och monterat en 9.8hk Tohatsu 2-takt på den.

    Mina frågor gäller det sk. Airdecket pumpat till rekommenderade 0,6bar. Båten saknar all vridstyvhet, och i durken känns tydligt planingsvågen när man kör. Det går som en vår från för till akter hela tiden vid planing, en våg som märkbart bromsar båten. Båten har även högtrycksdurk. Anledningen till mitt val av båt är att jag vill kunna packa ihop/blåsa upp den enkelt, eftersom jag ska ha den som jolle till min segelbåt.

    Nu till mina frågor:
    – Beter sett ett airdeck med uppblåsbar köl på detta vis vid planing?
    – Hur mycket bättre blir det med ett aluminium däck?

    Anledningen till att jag frågar är att jag allvarligt funderar på en reklamation av båten, som inte alls överensstämmer med säljarens uppgift.

    Tacksam för kvicka svar!

    /Karl-Oskar

  100. zodiacgrabben skriver:

    heeej!!!

    jag har en zodiac som är 2,85cm lång jag har en volvo-penta 3.9hk just nu jag undrar om jag kan ha en 7,5hk eller 6hk på den?? så att den inte (gräver) ner sig så när man åker flera. tacksam för svar/viktor

  101. Borken skriver:

    Hmm, jag orkade inte jaga ÖB mer än i några dagar. Dom hade inte 348 cm båten hemma utan den skulle komma om några dar. Jag beställde en Bush Kaiman 360T istället, bidde dubbla priset. Hoppas den är bra och hoppas den pallar min 20 hk utombordare.

    /B

  102. Gummibåtsmannen skriver:

    Borken Säger:
    juni 2, 2008 kl. 5:47 pm

    Du har gjort ett bra val, och 20 Hk är inga problem. Kör själv med Yamaha 20 Hk just nu, och det går som på räls. 360 är godkänd för 25 Hk, så du kan vara lugn. Tänk bara på att den uppblåsbara kölen verkligen måste vara pumpad ordentligt, annars kan golvet (durken) börja röra oroande på sig. mvh /Ingemar

    http://www.blocket.se/vi/16319964.htm?ca=23_15_s

  103. Gummibåtsmannen skriver:

    zodiacgrabben Säger:
    juni 2, 2008 kl. 9:53

    Hej du!

    Att hänga mer på den korta gummibåten känns inte som något jag rekommenderar. Men ok, om båten är godkänd för det så är det i sin ordning. Zodiac (CADET) 3.10 är godkända för max 10 Hk, så det kan funka med max 6 Hk.Kolla aluminiumskylten som sitter på akterspegeln efter rekommenderad (MAX) motorstyrka till just din båt. En annan sak att beakta, är att en NY (modern teknik) motor med samma antal Hk som en gammal 80-talsmotor levererar mer kraft och drar mindre bränsle, i synnerhet 4-taktmotorer. mvh /Ingemar

  104. Gummibåtsmannen skriver:

    Karl-Oskar Säger:
    juni 1, 2008 kl. 6:58 pm

    Hej Karl-Oskar.

    Generellt kan man säga att en monterbar durk gör båten mer formstabil, eftersom materialet i hård durk inte påverkas av något som ”trycker emot” den. Dom riktigt bra gummibåtarna har ett material som verkligen (tål) blir styvt om man pumpar durken så hård som den måste vara för att kunna blir ordentligt styv. Kolla manualen igen, och mät trycket med en riktig mätare. Det kan mycket väl vara att du bara behöver trycka i 5-10 tag till med pumpen. Durken kyls ju hela tiden mot vattnet, till skillnad från pontonerna som ständigt exponeras för solljus och värme. Så fram med pumpen, och tryck i mer luft i durken. (kolla i manualen hur mycket) mvh Ingemar

  105. Mattias skriver:

    Är det ingen som vet något om rustas gummibåt?

  106. Borken skriver:

    Hallå
    Gummibåtsmannen, har du nån trailer till din bushbåt? Vad i så fall?
    Vore det inte idé att sätta upp ett riktigt forum istället för en gästbok? Skulle nog locka mer folk om ine annat.

    /B

  107. Gummibåtsmannen skriver:

    Borken Säger:
    juni 7, 2008 kl. 5:28 pm

    Hej Borken!

    Jag har ju sjösättningshjul, så den går upp på vilket släp som helst om man vill. Nu är ju min båt till salu, så jag bygger ingen trailer heller. Kanske följer med min nästa båt…

    Vad gäller ett riktigt forum så har du helt rätt i det du skriver. Problemet är bara att jag inte vet hur man sätter upp ett. Vi får väl se hur det blir med den saken, sidan här funkar ju än så länge 🙂 mvh /Ingemar

  108. Mattias Boström skriver:

    Hej.
    Jag har hittat en Avon Rib som är 3.10 lång. är sugen på den men vet ej nå om dom.
    Den har ca 10 år på nacken….vad är det man ska tänka på vid köp av beggad gummibåt.
    Tät är den & ser fin ut.

  109. Gummibåtsmannen skriver:

    Mattias Boström Säger:
    juni 23, 2008 kl. 1:26 pm

    Gomorron Mattias!

    AVON-båtarna är av bästa kvalitet anser jag, så även om den har 10 år på nacken kan det vara ett riktigt bra köp. Ser den bra ut, och håller luften… är det ingen fara. Bara att betala om du anser att priset är rätt för dig. Faktiskt är det just AVON jag själv är ute efter nu när jag har sålt min BUSH. Ja, den såldes för en vecka sen. Använder mest min båt i öppet hav, året runt… så en gummibåt med antingen Airdeck eller hårdskrov (AVON SEARIDER) är det som gäller nästa gång jag köper gummibåt.

    mvh /Ingemar

  110. Mattias Boström skriver:

    Jo kul att det är en bra gummibåt. Men det blir nog inte den….har som dåliga utrymmen att ha den på på vintern. Det blir nog en Brig 350 som det ser ut. Har fått tag på en som är som ny. Har bara varit i vatten 5 gånger & en prislapp på 7lökar. Den kommer nog bli en bra släpjolle till min Karlö 28. Men man vet aldrig….man kan ju köpa 2 🙂

    Tack för svar.
    Mvh Mattias B

  111. Janne Frickadell skriver:

    Hej Borken.
    Jag tycker att öbé båten fungerar bra lite dålig kavalitet om man tittar på skarvar/limninga etc så är dom inte 100% raka.
    Men ok för priset. Ända nackdel är att akterspegeln rör sig för mycke. På min så har jag en 10hk på.Har funderat om jag har rätt tryck i pontonerna? Har även funderat om jag ska limma på så kallade trianglar på varje sida om akterspegeln/pontonerna.

  112. Peter Sjölander skriver:

    Tjena!

    Vilken tur att jag hittade den här klubben, det är ju klockrent!

    Jag står i köpartagen och har hittat en Intexbåt på jobbet som vi säljer till ett riktigt bra pris och jag är grymt sugen.

    Jag funderar dock på hur man fäster elmotorn som de säger att man kan ha till den. Det sitter ingen akterspegel på båten, men det finns fyra ”öglor” som sitter i vattenlinjen och upp ovanpå, blir inte riktigt klok på det. Behöver jag köpa någon slags extern akterspegel eller ska jag kanske bara låta bli det?
    Jag fiskar väldigt mycket och kan verkligen vara i behov av en motor..

    hoppas på svar!
    mvh
    /Peter

  113. Borken skriver:

    Tjena Janne
    Jag skaffade en bushbåt istället, ÖB- krånglade så mycket.
    Jag pumpar upp min så mycket det går med fotpumpen, man ska tydligen kunna trycka in en cm med tummen på tuberna. Det blir ungefär så mycket som det går med den fotpump jag fick med.
    Sånna trianglar är nog en bra ide det sitter på min bush i alla fall.

    Jag har fortfarande inte kommit på en bra lösning på hur jag ska transportera båthelvetet till havet. Sisst körde jag den uppblåst på en EU-kärra men det slet ganska bra på vinylen tycker jag. Undrar om en båtkärra är bättre, Jag har sneglat på Julas lilla båtkärra.

    3.60 m gummibåt är lite bökigt å hantera ensam. För att inte tala om när man ska brotta på en 20 hk mercury 🙂

    /Borken

    /Janne

  114. Mattias Boström skriver:

    Hur stor motor?
    Som jag har skrivit tidigare så har jag köp mig en Brig 350 Baltic. Den ska klara en motor styrka på 25hk/18,7kw. Frågan är hur bra fungerar en uppblås bar köl när det börjar gå lite sjö & när man har lite fart på båten? Jag funderar på en motor som har 15-20hk. Det borde nog vara bra. Vill bara höra vad andra har för erfaren het! Tack på förhand.
    Mvh Mattias B 🙂

  115. Krister Bylund skriver:

    Hej! Är det någon som vet var man kan få tag på ledfästet till årorna till en Brig 300 så här i semestertider? det är den del som man fäster åran i son har spruckit från leden och upp till åran jag behöver till båda sidorna och det är bråttom.
    Tacksam för svar.

    Mvh Krister

  116. mne skriver:

    Hej!
    Någon som vet vad denna ovanliga? modell är av för märke?
    http://www.blocket.se/vi/16950529.htm?ca=4_s
    Någon som dessutom har info om max motorvikt/ Styrka? kanske tips
    om i-bok? Någon som har en likadan? All kunskap av intresse!
    /Mne

  117. Robert Perneborn skriver:

    Hej.
    Jag har konstruerat en ny typ av sjösättningshjul, som är stadiga, rostfria, och dessutom mycket snabba att fälla upp och ner. Har nu tillverkat några stycken för att undersöka om det finns någon marknad. Jag skulle gärna vilja ha kommentarer från klubbmedlemarna. Titta in på min hemsida, där beskrivning finns: http://www.perneborn.se/produkter.htm.
    Tacksam för all feedback jag kan få.

    mvh
    Robert

  118. Sik skriver:

    Hej! Jag går i köptankar och hade tänkt köpa en eka på ca 4-4,5m ända tills jag sprang på denna sidan (jag satt och sökte på komentarer om parsun motorer).
    Nu till min fråga om jag köper gummibåt så blir det någon av fäljande Ö&B båtar antingen den med måtten 348x170x58 cm eller den större och till detta en Parsun 9,9, detta skulle jag vilja ha kommentarer om.
    Sedan så undrar jag om hur det är att fiska ifrån en gummibåt finns det något sätt att skydda gummit från krokarna.
    Min sista fråga är hur ni fraktar motorerna i bilen, jag läste någonstans att man inte skulle lägga en utombordare ner så länge det var olja i den. Detta skapar ett problem för mig då jag inte har drag på bilen och alltså tänkte ha motorn i bagaget.
    Mvh Sik

  119. ove arvidson skriver:

    hej
    vilket är bästa sättet att hänga upp en gummibåt i dävertar, håller fästena på sidan eller måste man ta hål i durken och göra fästen där. Båten är en ocean på ca 4 m.
    mvh
    ove a

  120. Gummibåtsmannen skriver:

    Hej alla gummibåtsåkare!

    Har inte haft tid att besvara några frågor på ett tag, men jag ska titta närmre på dom som kommit in nästa gång jag är online. Vill bara passa på att berätta att det nu finns en sälj-sida här. Kostar gratis, så ska det vara! Så vill du köpa något, eller kanske sälja, kan säljsidan kanske komma till nytta. Klicka på fliken Sälj?. Mvh/Ingemar

  121. Roger Lindberg skriver:

    Sik!

    Jag har den modellen som är 348x170x58 cm och har fiskat en hel del i den. I böran tog det tid med uppackning men nu tar det mig 10min att packa upp och blåsa upp och sen iväg!

    Om själva båten så är den väldigt stabil,har provat att stå i den och fiskat. Då gånger som draget och krockarna kommit väldigt nära båten så tar de ej fästa i gummit och drar hål (peppar peppar) Jag kör med en elmotor så jag kan ej säga något om en bensinare.

  122. Roger Lindberg skriver:

    Har en fråga angående om hur ni fraktar era gummibåtar? Jag ska montera dit ett par hjul som jag köpt,tänkte som så att om man kunde få upp den på tackräcket,någon som vet om man kan/får frakta en båt på detta sätt?

  123. Zdenko skriver:

    Hej gummibåtsälskare,

    Idag har jag köpt mig min första (billiga men hoppas någorlunda bra) gummibåt och är givetvis glad – men har såklart många frågor som jag skulle vilja rikta till forumet.

    Båten ifråga är en Bestway 330cm från Rusta (den har legat på 2495:- men är nu prissänkt till 1495:-). Den har uppblåsbar botten och det går att fästa ett motorfäste så att man kan montera motor. Det är nu jag inte vet ifall jag ska satsa på en elmotor eller bensinmotor. I instruktionsboken står det ”maximum engine power” 1.4 hk – betyder det att jag inte kan montera större motor? Någon som har erfarenhet? För jämförelsens skull så anger ÖB att deras 995 kronors båt (som är av samma märke fast kortare (270cm) klarar 2hk motor.

    Om jag nu skulle slå till på en 2-3hk motor, hur fort skulle det gå? Kanske inte så stor skillnad jämfört med en bensinmotor.

    För övrigt kan jag säga att jag dels tänkte fiska och dels ta gummibåten på nöjesturer.

    Hälsn,
    Zdenko

  124. Roger Lindberg skriver:

    Kan nog svara på om du ska fiska iaf =) Jag har en elmotor till mitt Fiske,även en dels nöjesturer. Man kan nog inte bli mer avslappnad med en elmotor,helt tyst och det enda man hör är nog vattnet kluckande emot båten =) Har Minn kota 30 som jag är super nöjd med,perfekt vid trolling.

  125. Zdenko skriver:

    Hej,

    Roger: Tack för svaret!

    Tänkte dela med mig mina första erfarenheter.

    Igår skulle jag testa min nyinköpta båt från Rusta. Den kostade 1495:- (rea från 2495) och är för övrigt samma båt som den på ÖB sånär som på längden. Min båt är 330 och ÖB:s är 270cm.
    Iallafall, väl framme vid sjön skulle jag pumpa upp den och till min stora förvåning pallade inte det upplåsbara bottnet lufttrycket och pang så smällde det – bottnet fick en väldigt konstig form. Till en början trodde jag att det var något slags köl som hade ploppat upp under båten, men samma ”köl” fanns även på den övre sidan. Jag tycker inte alls att jag hade pumpat för hårt. Jag åkte då tillbaka till Rusta och kunde byta ut den utan problem. Blev för övrigt väldigt väl bemött.

    Jag har ocksp köpt en elmotor Fladen Eco 40 lbs men har inte riktigt bestämt mig ifall jag ska använda den eller satsa på en beggad bensinmotor. Jag ser att flera på forumet har/har haft båten för ÖB för 995 – är det någon som har använt den med bensinmotor? Isåfall, hur många hästkrafter.

    Jag ska ut o testa den utbytta gummibåten idag och lämnar en rapport därefter.

    Hälsn

  126. Gummibåtsmannen skriver:

    Hej alla!

    Tittar in för att visa att jag lever och frodas.

    Försöker så långt som möjligt låta er fråga, och svara på egen hand här. Det kommer nya frågor hela tiden, och det gör ju vår mötesplats levande. Bra! Det finns inga dumma frågor, bara bra svar. Just nu håller jag på med mitt nya projekt hemma i bostaden… En totalrenovering av en 20-30 år gammal ZODIAC 310. Denna vecka ska den i sjön efter en omfattande översyn med Sikaflex och ny färg (rödorange) på den slitna gamla trädurken. Lägger ut en bild längst upp på denna sida när den är monterad och klar. Min båt kommer även att synas i samband med detta http://www.ystadsallehanda.se/apps/pbcs.dll/section?Category=SKANE&profile=2236 evenemang när GÖTHEBORG kommer till Ystad nu till helgen. mvh /Ingemar

  127. Tobias skriver:

    Hej

    Jag har funderat på att köpa en Bush 470 Favorit. Det är uppblåsbar köl på den och undrar närmast om det går att åka vettigt i den med småbarn utan att det hoppar och slår allt för mkt?
    Tänkte använda en 25 hk Mercury med kort rigg på båten.

    Jag har idag en Zodiac MK1 GT 3,5 m lång och den funkar bra med 25 hästarn men båten är lite i minsta laget och klarar väldigt lite krabb sjö med bibehållen komfort.

    Blir det bättre med en Bush 470 eller behövs ännu större?

    BTW, Zodiacen är förresten till salu. Båten är i vettigt skick. Årsmodell 1986.

  128. Fredrik skriver:

    Hej alla gummibåtare!
    Undrar om någon har en instruktionsbok i elektronisk form till en Zodiac Cadet 285XS 1990 års modell. Jag hade tidigare en Bestway från ÖB(995.-), bra båt men lämna inte årorna i hållarna om du släpar båten efter annan båt i frisk vind! Dom försvann ner i djupet! Nu är den såld och jag bytte till mig en Zodiac Cadet 285 med Johnsson 2,5 HK motor mot en moped jag hade.
    Fredrik

  129. Johan skriver:

    Hej!!

    Tänkte kolla om det är någon som har koll på var man kan köpa delar till Zodiac/Bombard.

    Jag är ute efter en extra bänk och en styr konsoll att ha på min bombard c3, har sökt internet som en galen men jag kan inte hitta något, finns det någon som kan hjälpa mig??

    -Johan

  130. calle skriver:

    Hej Johan..

    Ring till Ekens Naval och prata med Calle eller Micke. Vi är återförsäljare och utför garantijobb på Zodiac och Bombard.

    Calle

  131. Kalle skriver:

    Hejsan.
    Vad kul med en site för gummibåtare. :o)
    Jag har oxå blivit gummibåtsägare i höst (Bestway 330 från Rusta) med ett ”påhängs-motorfäste”. Kostade en tusenlapp så jag kunde inte låta bli. Den ligger fortfarande nedpackad. Tänkte vänta till våren med första provturen. Enligt instruktionen så klarar båten en motor på 1.3 hk, vilket ju känns lite magert. Var hittar man ens en sån liten motor? Jag tänkte hänga på en lätt 4 hk Johnson seahorse. Frågan är bara om det finns någon risk förknippad med en lite för stor motor. Viktmässigt är det inget problem tror jag och 4 hästar kan väl inte slita sönder båten tycker man (eller jag i alla fall). Har någon testat på denna typ av båt? Såg att Zdenko hade en likadan.

    Usch, vet inte hur jag skall kunna hålla mig ända till våren :o)

    mvh
    Kalle

  132. Zdenko skriver:

    Hej,

    Till Kalle: Jag köpte en beggad 2-taktare (2hk) till min Bestway 330. Jag hann dock bara prova den en gång innan hösten. Det är möjligt att 4hk funkar, ser man att det inte gör det, kan man ju alltid dra ner hastigheten.

    hälsn, Zdenko

  133. Kalle skriver:

    Hej.
    Tack för svaret. Verkade det fungera bra med din 2-hästare? Vad tycker du om båten i allmänhet? Jag har inte packat upp min än som sagt.

    mvh
    Kalle

  134. Fredrik skriver:

    Hej!
    Skulle vilja ha rekommendation på bra ”badbåt” för barnen. Ska ej ha motor till så akterspegel behövs ej. Kommer att användas i lugna insjöar. Vill att det ska vara bra kvalité. Kommer att följa med i bilen på semestern. Inte för liten, jag är 195 cm och vill också kunna ro ut i den.
    Tack på förhand!

  135. Marcus skriver:

    Kul att det finns en klubb för gummibåtar saknades verkligen.Har nyligen köpt en Bombard C3,3.80 lång med 25Hk motor.Kommer lägga i den i början på juni var det tänkt.Längtar till sommaren.

  136. Marcus skriver:

    Johan- Om du bor i Göteborg kolla med Sportmanship AB dom brukade ialf sälja Bombard. Såg du med hade en Bombard C3 hur har din funkat?Vad har du för motor på?Mvh Marcus

  137. Lasse skriver:

    Hej har en Avon Redshank där samtliga luftventiler läcker

    Finns det nåt enkelt som man kan göra för att täta dem.
    Tack på för hand

  138. Otto skriver:

    Hej!
    jag köpte en Oceanline (295cm) på ÖB förra sommaren. Perfekt för mina behov (fisketurer med elmotor, och passar takräcket uppblåst). Jag har dock ett problem, backventilen som man skall använda när man pumpar upp den håller ej. Den gick i bitar förra sommaren och på årets premiärtur hände samma sak, med den nya som jag fick på garantin. Är jag ensam med detta problem?
    Är denna backventil en standardprudukt som passr alla gummibåtar eller är den unik för just Oceanline? Kan man köpa en sådan ventil av annat fabrikat och isåfall var? Jag vill ju inte riskera att ännu en gång få ställa in fisketuren.

    Tacksam för svar
    /Otto

  139. Marcus skriver:

    Jag vill säga följande: Har en Bombard C3 med 30HK motor.Helt suverän gummibåt. Stabil,snabb,aliminium durk och trä skrov för stabil gång i nästintill alla väder. Man förstår att räddningstjänsten och militären använder Bombard gummibåtar.Suverän båt starkt att rekommendera.Har ägt flera båtar innan både i plast och gummi men denna gummibåt är överlägset den bästa jag ägt.

  140. Roger skriver:

    OTTO:

    Jag har samma problem som dig,min backventil bara försvann. Men jag skar ut en bit kork som jag får köra in varje gång,och hitills har det gått bra =)

    Men skriv om du har fått tag på denna ventil någon annanstanns.

  141. Micke skriver:

    Köpte en Quicksilver 240 RU med en kortriggad (som det ju enligt försäljaren och forumet här ska vara till gummibåtar) Mercury 3.5hk fyrtaktsmotor i vintras. Premiär åk i helgen som var. MEN, båten orkar plana när jag åker själv i den men samtidigt som den går upp i plan så blåser propellern luft. Provade att sätta mej på olika sätt i båten men inget hjälpte. Så funderingar kommer på hur få motorn längre ner? Aktrspegeln ser väldigt hög ut tycker jag utan att veta direkt hur det brukar se ut.. Törs man ta ur lite av akterspegeln mitt på? Hur mycket ska man ta i första läget i så fall? Inte roligt att göra detta på en ny båt men det finns väl inget annat sätt eller? Med två pers gick det bra att hålla full gas för då orkade den inte plana utan tuffade på fint. Hade också ett lite problem med motorn. När man kört en halvtimme c:a så stannade motorn oförklarligt ett par ggr. Trodde först på soppatorsk men halv tank så inga problem. Tänkte då på luftskruven, men det var också ok. Testade med öppet bensinlock men samma ändå.
    Problemet verkade komma när man kom ner till halv tank och mindre.. Motorn startar på första rycket igen varje gång.. Kände på förgasaren när jag tog av motorkåpan och tyckte den var ganska varm.. Körde då utan motorkåpan och tyckte det fungerade ok då och förgasaren kändes kallare. Nån slags ånglås?? Nån som råkat ut för samma problem eller har nåt tips? Vill ju inte gärna lämna in motorn nu trots garanti för då ser man väl inte röken av den på hela sommaren.

    • Robert Perneborn skriver:

      Micke,
      ”Har du en höjd på ca 50/52cm på akterspegeln kan du har en långriggad motor.
      Har du ca 43/45cm höjd, kortriggad.
      Det här googlade jag fram, men du bör kontrollera själv var skäddan (horisontella planet ovanför propellern) på motorn hamnar för att veta vad du ska ha.
      Skäddan ska hamna i linje med båtens botten, eller gärna ett par cm under akterspegeln.Högre upp, så hamnar propellern i skugga bakom akterspegeln och får inte ”fritt vatten”. Alla motorer är gjorda med samma standardmått (för kort eller lång rigg). Att kapa ur en akterspegel av plywood är ingen större match, men som sagt mät skäddans läge i förhållande till botten.
      Robert

  142. Kvicken skriver:

    Hej!
    Jag har precis uppfyllt en gammal pojkdröm och köpt en begagnad Quicksilver 330 med 9.9 Mercury. Jag har två frågor:
    1. Eftersom jag inte orkar släpa upp båten utan tänker ha den vid bryggan under sommaren funderar jag på kapell. Vet någon var man kan få tag i såna? En idé jag har är att köpa en presenning i hyfsat rätt storlek med öljetter, ett par bockar för att skapa en ryggås, och gummistroppar att fästa med. Kan det gå, eller hur gör jag?
    2. Durkbrädorna börjar spricka lite. Var köper man nya?

    Tacksam för svar!

  143. Roger skriver:

    Ta en kik in på denna sida,de har mycket tillbehör. http://www.nicolet.se/index.html
    och så finns
    http://www.seaeagle.com/Default.aspx

  144. Andreas skriver:

    Hej gummibåts-mannen!

    jag har tittat lite i forumet och såg att du köpt en likadan båt som jag har nämligen en bestway från ÖoB jag är mycket nöjd med båten, MEN!

    … jag hittar inget motorfäste till den, vet du hur man kan göra ett själv eller vart man kan köpa det?

    Tackar för alla svar annars kan premiärfiskedagen bli instäld.

    Mvh//Andreas

  145. jf skriver:

    Tjena gummibåtmannen

    Min Quicksilver 270 har lite fula färg.. kan man måla den så att den blir finare? vad för färg passar bra?

  146. Levve skriver:

    Hej på er!

    Bra sida med mycket intressant information!
    Jag är som de flesta här inne på att skaffa en gummibåt. Anledningen är att man bor i lägenhet och samtidigt älskar man att fiska så en båt är ett måste känner jag. Därför tittar jag på båtar med fast ”botten” för man vill kunna stå i den ibland och tappas saker utan större risk.

    Jag har därför 2 frågor som jag vore väldigt tacksam för om någon kunde svara på:

    1) Jag kommer att packa upp och packa ner båten varje gång före och efter användning. Hur lång tid tar det?
    2) Hur stor blir hela paketet, om jag köper en tex K360T, när allt är nedpackat? Kan man frakta den i en vanlig (ej kombi) bil?

    Det är egentligen dessa 2 saker som ger mig mest bekymmer då jag vill ha en stabil båt som klarar lite vikt samt det ska lätt kunna packas upp/ner och fraktas till olika sjöar.
    Tack för svar!

    • Robert Perneborn skriver:

      1. Det är pumpningen som tar tid. Jag monterar och blåser upp min på ca 15 minuter, men det är en Zodiac 260, så du bör nog räkna med lite mer för uppblåsningen (om du inte har elektrisk pump).
      2. Kolla främst att akterspegelns bredd innanför tuberna får plats i ditt bagageutrymme (plus lite marginal). Sen brukar resten gå att pussla in.
      Sen underlättar sjösättningshjul om du vill använda båten ensam. Då kan du också ha motorn på och sjösätta utan att knäcka ryggen.
      mvh
      Robert

  147. Per skriver:

    Hej funderar på att köpa en Zodiac Cadet 260 med rib-durk. Ska i första hand ha den för ensam-fiske. Kan man stå upp och fiska med rib-durk? Ska ha elmotor till den.

  148. Anders skriver:

    Hej! ja har gått o köpt gummibåt på 3 meter, d ska max vara en 8hk motor, nu undrar ja hur många knop kommer man upp i ungerfär med en 8hk ,resp. 4hk. och ska man har lång eller kort rigg, ja tippar på kort , men inte säker.
    Tacksam för svar Mvh Anders

    • Robert Perneborn skriver:

      Kort rigg skulle jag tro. Se mitt inlägg ovan(svar på fråga 1.juni). Se till att motorn inte sticker ner för djupt. Då bromsar det onödigt mycket.
      8 hk bör räcka för att plana (kanske 12- 15 knop)om du inte lastar för tungt. 4 hk planar inte.
      mvh
      Robert

  149. Cortex skriver:

    Jag är på jakt efter en Zodiac Futura Sport med eller utan jockey-konsoll.
    Någon som har en (eller känner någon som har en) och vill sälja den?

    Har en Yamaha 60 med kort rigg som står och väntar på en Futura. 😉

    Mvh

    /Kaj

  150. Kyle skriver:

    Hejsan!

    Jag har en gummibåt, nybliven ägare. Det jag har lite problem är den rådande diskussionen om vilken körteknik det är som gäller. Om man ska ha en bestämd fart in i andras vågor eller om man ska dra av helt? Och är det höger eller vänstertrafik?

  151. Peje skriver:

    Hallå! Tänkte höra om det är nån som vet om man kan måla om en gummibåt? Eller om det finns något annat sätt för att få en matt båt att se fräsch ut igen. Tacksam för svar

  152. Peje skriver:

    Hallå! Är det nån som kan hjälpa mig med hur durken ska ligga i en zodiac mark 2 gt? Och hur mycket luft det ska vara i den?

  153. Johan skriver:

    Jag har köpt en gummibåt Adventure. Det är 3 st bottenplattor i trä, var lite mäckig att montera men känns stabil. Men hur sjutton får man isär plattorna igen?? Skarvarna verkar vara gjorda för att förenkla montering men blir tvärtom om man skall ta isär på samma sätt eftersom bara ena hörnet är rundat i skarven. Lite bristfällig förklaring kanske men den som sett det förstår nog.

    • Kyle skriver:

      är det inte bara att lyfta (dra) i en av skarvarna i bottenplattorna uppåt?

      • Johan skriver:

        Det trodde jag men har inte fått det att fungera. Skarven man fogar samman sist är på ena sidan som ett U och på andra som ett D (D sjuts in i U och låser) fast med övre hörnet vinkelrätt. Tror att det är för att den ska gå lättare att få ner och inte åka upp av sig själv men tror det gör den svårare att lyfta upp. Har försök med den andra skarven men utan att lyckas för de plattorna är blockerade av sidorna på båten. Hoppas få hjälp med en lösning, den är tung att bära monterad och tar mycket mer plats.

  154. Kyle skriver:

    Men är den uppblåst när du försöker få ur dom? Sitter det inte en lås-skena på sidorna av alla delarna som ska upp först? För det ska ju inte vara något problem om den är tom på luft. Då ska det bara vara att dra upp i skarvarna rakt uppåt så släpper låsningen!

  155. Johan skriver:

    Lås-skenorna är borttagna och luften urtagen. Skarven går att ”böja” men låsningen rubbar sig inte.

  156. Kyle skriver:

    Testat o vara 2 som drar i varsin sida av skarv en? Akta handflatan bara så inte den kommer ikläm.. det gör äckligt ont..

  157. Johan skriver:

    Jag har bara gjort det själv men känns som 2 händer räcker långt. Har lyckats få en av dem i kläm med…jag överlevde i alla fall 😉

  158. Kyle skriver:

    Jo det är klart! Men om man får en jämn lyftkraft uppåt tror jag det går lättare för den att hacka ur. Jag brukar alltid be kompisen hjälpa. He He men det är inte skönt;)

    • Johan skriver:

      ”Går det inte med våld så går det med mera våld.” Får pröva igen men vet inte hur mycket jag skall våga ta i 🙂

  159. Kyle skriver:

    Heh jo förvisso! Felstavning i mitt förra inlägg: menade haka, inte hacka ur 🙂 Jag har aluminium durk i min så där kan man ta i rätt så rejält… Men testa två pers o se hur det går! Hur stor motor har du på din btw? 🙂

  160. Kyle skriver:

    Låter fint! 🙂 Jag har en anign för stor motor på min -87 Zodiac 3.75m. 30HK 😀

  161. Alexander skriver:

    Hejsan! hoppas det finns lite aktivitet här.
    Är ny ägare till en riktigt gammal Zodiac mkII. 5 lång.

    till mina problem, Den är riktigt sliten men verkar hålla luften, men botten på den är inte fin, den har krackelerat i gummi så på vissa ställen är det bara väv liksom, jag funderar därför på om det på ngt sätt går att måla med gummifärg på detta, för att få ett tätt ytskickt? ngn som provat något liknande?

    sen så läcker den uppblåsbara kölen, men jag har en ny, Den gamla sitter ju fast limmad, vågar man bara slita väck, eller finns det ngn teknik?

    Många frågor =)

    Alexander

    • Gummibåtsmannen skriver:

      Hej Alexander.

      Så här hade jag gjort:

      Kölen:

      Klipp bort allt utom det som verkligen sitter fast i limmingen. Bättre det än att riskera dra sönder något. Sen limmar du den nya kölen utanpå resterna av den gamla.

      Botten:

      Skaffa SIKAFLEX för marint bruk, lite förtunning, och blanda. Alternativet är att stryka ut sikaflexen med en spackelspade. Detta kan göras på flera sätt, och eftersom din båt är gammal tycker jag att man kan göra så här för att fixa den. Sikaflex är alla skeppares räddning, har provat det själv till en av mina gamla gummibåtar. Glöm inte: Rengör med T-sprit innan du limmar/sikaflexar. Lycka till!

      • Lollo skriver:

        Var fick du tag på din nya uppblåsbara köl? Tacksam för svar 😉 MVH/Lollo

  162. bengt skriver:

    FSA290 är en gummibåt säljes av adam marin i karlstad 6900kr. nån som känner till något om denna båt.

  163. Mattias skriver:

    Hejsan alla gummibåtsälskare!

    Skriver här för att jag eventuellt vill sälja en Zodiac futura 2. Vore snällt om någon ville göra en ungefärlig värdering.

    Som sagt är det en Zodiac futura 2 från omkring 1990. Gummit tycker jag är i ett bra skick för sin ålder men tyvärr så gick slingerkölarna sönder någon gång under 90-talet. Det som behöver fixas är som sagt slingerkölarna men även backventilerna och möjligtvis resten av ventilerna där gummit börjar säga ifrån…

    På motorfronten har vi en suzuki dt 40 från omkring samma årtal. Det är en tvåtaktare med kort rigg och separat oljblandning. Motorn är i ett mycket fint skick och har gått maximalt 50 timmar och bara sötvatten. Alltid förvarad i varmgarage och nyligen bytt drevolja och impeller.

    Lite extra är: Två suzuki trycktankar, Teleflexstyrning, Specialbyggd 30 vagn i bra skick, aluminium durkar i bra skick , Träskivor till fören som skulle behöva lite ny färg samt pump och topplanterna.

    Kanske glömt något men vill bara har en hint om vad jag kan få för den..

    Finns i stockholmsområdet för den som är intresserad.

    Tack på förhand!
    Mvh Mattias strid

  164. Fiskarn skriver:

    Hej är i farten på att investera i en gummibåt står och väljer mellan 2 stycken en på 3,6 meter med 680 i maxlast och en på 3,8 meter och 730 i maxlast båda med aluminiumdurk och V-skrovs köl.

    Det jag undrar är egentligen hur stark motor man ska ha till den, det jag har tänkt använda den till mest är att fiska upp efter älvar och är lite osäker hur mycket motstånd av vattnet båten tar upp och hur mycket strömmar påverkar, vill ju ha en utombordare med så få hästar som möjligt men ändå kunna gasa på lite så man tar sig upp för älvarna.

    Några tankar och förslag kring det här?

    Tack på förhand

    /
    Fiskarn

    • Micke skriver:

      Tjena fiskarn.. jag har en gummibåt med uppblåsbar köl och marinplyfadurk…Den är 396cm lång. jag har satt en 15hp 2 takt på den + det viktigaste av allt,, trimfenor från clas ohlsson det gjorde en REGÄL skillnad på både bensinförbrukning samt att båten planar ut på ett naffs.. artnr:31-1766
      Före trimmfenorna så tog det ruskigt lång tid att få upp båten i plan.

  165. Gummibåtsmannen skriver:

    Hej Fiskarn.

    En så stor gummibåt mår bra av en motor på mellan 6-10 Hk. Orkar du bära mycket (när du ska montera motorn) är kanske 15 Hk det ultimata. Mest för att du då lätt får upp gummibåten i planingsläga, och därmed spar soppa. För att inte tala om hur roligt det blir att köra ”fort”. Lycka till!

  166. Fiskarn skriver:

    Hej funderar mellan dessa gummibåtar, vad tycks?

    http://www.importlagret.com/
    Den 3,6 meter långa

    http://www.importfabriken.se/Index.php?Page=Websidor/Marin/Gummiboatar/pris230-380.htm

    den 3,8 meter långa

  167. Fiskarn skriver:

    Låter visserligen kul att gasa på med en 15 hästare men jag kommer flytta på båten mycket och montera ihop den så vill ha en sån lätt motor som möjligt men ska ändå kunna klara en hyffsat ström älv så är lite lur på en 10 hästare fast helst skulle jag vilja gå ner på en 5 hästare men vet inte om den klarar det, vad tror ni?

    Är lite lur också på en elmotor finns ju lite kraftigare sånna är det nån som testat på en sån?

    Den här till exempel väger endast 17 kg:

    http://www.batliv.se/article.asp?newsid=971

  168. Lollo skriver:

    Hej Alexander.

    Läste just att du hade fått tag på en ny köl till din gummibåt, vars fick du tag på den????

    Har en 396 ocean line från ÖB som spruckit i sömmen, sökt som en galning efter en ny uppblåsbar köl, ÖB har inga sånna reservdelar och inte heller Best Way service som ÖB rekommenderade 😦

    MVH/Lollo

  169. Andreas skriver:

    Hej! Jag ska flytta till en lägenhet i Partille C som ligger 10 meter ifrån Säveån. Jag råkar ha en gammal Johnson Seahorse -78 som spinner som en katt. Vad händer om jag slänger upp den på Harald Nyborg´s Navigator V 300 som har en spec på max 4hk?: http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=4575&Grp=&n=10 Det är jag plus mina två barn som isådana fall ska ut på upptäcksfärd, är det en farlig kombination? Mvh//Andreas

  170. Hans Östbom skriver:

    Hej, har en Quicksilver heavyd duty för dykning
    och fotografering. Den börjar bli lite torr i duken på undersidan av pontonerna och slits naturligtvis då hårdare än vanligt vid landstigning etc.
    Finns det nån därute som provat vaselin eller nåt annat ”fett” att smörja in pontonduken med för att hålla den mjuk. Alternativt skulle man ju kunna limma på ett lager slitduk, svart o kraftig, som finns på Hiertmanns. Oron är då att den underliggande originalduken av limmet och behandlingen tar ännu mer stryk.
    Tacksam för tips och erfarenheter
    Hasse Östbom

  171. Lollo skriver:

    Hej! Är det någon här som vet vars man kan få tag på en ny uppblåsbar köl??? MVH/Lollo

  172. Kimmo skriver:

    Hejsan! Jag behöver köpa mig en gummibåt, för att användas till fiske och sightseeing i olika vattendrag i sommar. Jag har tänkt mig något för ungefär 2000 kronor. Jag ska ha en Yamaha 4hk till den, med separat tank. Den ska kunna ta 250-300kg.

    Så till fågan. Vad ska jag välja? En gammal kvalitetsbåt eller något nytt från T.ex Rusta eller ÖoB som jag läset en del om. Kan de verkligen hålla i några år?

    Hur ser jag på en gammal (ca 20 år) om den är kass, eller snart kass? Jag är osäker, vill inte heller kasta bort 2000:- + motor ifall det går åt pipan. Jag vet inget mer om gummibåtar förutom att de är behändiga och att jag vill ha en som fungerar i några somrar.

  173. Hans Östbom skriver:

    Hej å hå, ingen som lagat/renoverat gummibåt

    Hälsningar Hasse Ö

  174. Mattias skriver:

    Hej, Jag har en Zodiac gummibåt, 320 lång. Men har dessvärre ingen durk i den och jag undrar vart man kan köpa det? Vill helst ha en gummidurk, men playwood går också bra.

  175. Mattias skriver:

    Jag bor i Göteborg, Kungälv för att vara mer exakt.

  176. Peter skriver:

    Hej!

    Har en Zodiac 270, 05 med en förstörd akterspegel. Har bara varit i sjön någon gång i sommar för att precis hittat en upprutten akterspegel. Det har till och med börjat att växa saker.. Finns det någon som byter en sådan eller skall jag elda upp. Förutom detta är det bra skick på båten.
    Tacksam för hjälp.
    Mvh
    Peter

  177. Hampus skriver:

    Hej går i båtbytartankar. har i dag en prowmarine 300 med 8 hk. Har tänkt mig att köpa en rib mellan 3 och 4 m. någon som har tipps på bra båt? båten ska kosta under 60000 kr. Har kollat på brig 330 någon som har erfarenhet av den? tacksam för alla svar.
    / Hampus

  178. Zodiacs årtullar lämnar mer att önska konstuktionen är väldigt klen och sonen hamnade i lätt sjönöd när årtullen gick sönder i kraftig vind.
    Precis som denna mannen så jag misstänker att inte bara vi har fåt detta probem
    http://www.vindela.se/Zodiacvarning.htm

    Vi har hittat en med samma klena konstruktion för 500:- ! för en! årtull, men för säkerheten vill jag istället se om det finns en stabilare kosntruktion nu när man ändå skall byta.

    Hade tidigar en Suzuimar som tyvärr var lite för stor där av bytget, men mycket mer pålitlig kostruktion av denna viktiga säkerhets del.

    • Ivar skriver:

      Helt onödigt av zodiac att sätta på sånt skit till årtullar.mina sätter man ner i järnstänger som pekar uppåt.därefter skruvar man på en plastmutter som hänger i ett snöre . Man kan göra allt man kan för att sabotera den men den håller! Du kanske kan fråga på någon marina om de har sådana årtullar att sätta på(om det nu funkar)

  179. Fred Lundberg skriver:

    Du som vill ha en riktig RIB, har nu chansen.

    Avon Searider är utan tvekan en av de bästa RIB som tillverkats och görs så än idag.

    Kopiera länken här nedan och klistra in den i din internetläsare så hamnar du på min annons på Båtbörsen.
    Eller ring mig direkt: 0708-660 668

    http://www.batborsen.se/motorbaatar-603/avon-searider-540-1068738

  180. Micke skriver:

    Hej alla.
    Jag jobbar på Ekens i Stockholm och jag lagar gummibåtar av alla slag hela dagarna.
    Är det någon som vill ha hjälp med att laga eller ett par råd så tveka inte att ringa mig.
    Jag vet att det inte är bra att göra reklam i forum.
    Jag vill bara göra en god gärning då det är många frågor som behöver svar och jag tror att jag har de flesta då jag har jobbar med detta i 20 år nu.
    Välkommen med era jobb och frågor.
    Med vänlig hälsning,
    Micke/ Ekens Naval AB

    • Ivar skriver:

      Hej gummibåtsmannen!
      Jag har en aquasmart 240 med en 4 hästars tomos på. Faktum är att det är lång rigg på den men den går ändå i 12-15 knop( jag är 12år). Jag undrar om det är skadligt för min båt att köra med den långa riggen. De förra ägarna hade 6 hk lång rigg.

      • Gummibåtsmannen skriver:

        Hej!

        Ingen fara om du kr med lng rigg till den.

        Lng rigg i den storleken r till segelbtar eller mindre btar med hgt akterspegelfste, s en kort rigg hade inte ntt ner under vattenlinjen och drmed kunna driva fram bten.

        S du kan lugnt kra vidare. /Ingemar

  181. Ivar skriver:

    Hej igen! Hörde om någon idiot på youtubekommentarerna som har en plastimo 240 med en 9,8 på, rent sagt vansinne. Han kommer nog få räkna med knäckt akterspegel. Vill aldrig höra av folk som gör så här med gummibåtar. En båt skall behandlas med respekt, inte vansinne.

  182. Ivar skriver:

    Hej igen! Hörde om någon idiot på youtubekommentarerna som har en plastimo 240 med en 9,8 på, rent sagt vansinne. Han kommer nog få räkna med knäckt akterspegel. Vill aldrig höra av folk som gör så här med gummibåtar. En båt skall behandlas med respekt, inte vansinne.

  183. johan skriver:

    Hej Ivar! Har du någon erfarnhet av knäckta akterspeglar (p g a stor motorbelastning)? Är det akterspegeln, eller infästningen mot tuberna som är mest krisiska?

    • Gummibåtsmannen skriver:

      Hej!

      Jag vgar pst att det r lika illa vilket som.

      Man ska aldrig verstiga den rekommendation tillverkaren anger.

      Varfr?

      Bten r gjord av gummi, och det r inte svrt att frestlla sig vilka enorma krafter en roterande btpropeller kan orsaka p sin vg genom vven, om den skulle lossna p ett eller annat stt.

      Hellre fr liten motor, och strre skerhet.

      Ute p sjn och havet r man liten och vldigt srbar, s skerhetstnket mste alltid g fre allt annat. Glm inte flytvsten! /Ingemar

  184. Gummibåtsmannen skriver:

    Ser nu att dom kommentarer/svar jag skickar från mitt vanliga e-mailprogram (Gmail) drar med sig felaktiga tecken, så jag ska försöka lösa det vid tillfälle. Hoppas att mina svar trots detta går att läsa. /Ingemar

  185. Ivar skriver:

    hej johan! jag vet inget om knäckta akterspeglar men jag tror att det är både fästningen mot tuberna och själva träskivan. har bara haft min båt sedan september 2011.motorns vikt spelar ju också stor roll för på min ligger gränsen på 40 kg. en 9,8 väger väl runt 50,däremot vet jag att det är motorgräns på 5 hästar på aquasmart 240. jag tycker däremot att det bör vara ok med en inte alltför tung 6hästars.

  186. Ivar skriver:

    hej Ingemar! säkerheten går alltid först,det vet ju alla gummibåtsägare(hoppas jag). superviktigt med flytväst i gummibåt då de går mycket snabbt och svänger med stor kraft. om man vill hålla på och sladda och så skall man hålla i sig ordentligt och INTE sitta på tuberna. sist men inte minst ska man se upp hur,var och när man kör. ingen vansinneskörning i hamnbassängen. har man en luftkyld motor(som jag) vet man att de låter som in i helsike och därför ska man ju inte `´reta´´ folk som tex. ligger och solar på däcket. kör inte heller sent på kvällen,småttingar sover ju då. håll inte på och kör om folk i andra båtar,det är inte schyst att retas. vinka istället glatt till den andre båtföraren som man gör på sjön. på detta sätt kan du få ett gott rykte på sjön.hälsningar ivar 🙂

  187. johan skriver:

    hej! Om jag inte minns fel, så specar vissa båttillverkare maxeffekt, och vissa maxvikt och maxeffekt. Själv kör jag en 9,9 på en 2,70-metare (och detta är den godkänd för). Dock är ju motorn så tung, så ligger lite fult i vattnet då den ej används. Men jag tror att sjöns ”ojämnhet” är en avgörande faktor för akterspegelns hållfasthet. Att köra med en jämn och hög hastighet på en spegelblank sjö med överdimmensionerad motor borde väl medföra så stor påfrestning på akterspegeln?

    • Ivar skriver:

      Du har nog helt rätt. Det jag sa var att man är en idiot om man kör 9,8 hk på en 240. Men en 270 klarar väl det. Vilket märke har du?

  188. Johan skriver:

    Jag har en ”passport” (under 5000SEK). Det kan nog betraktas som skräp bland er entusiaster, men någonstans måste man ju börja 😉

    • Ivar skriver:

      Det är inte ett dugg skräp tycker jag. Jag har själv 1/2 års erfarenhet av gummibåtar och det är ju inte mycket. 🙂 men eftersom min båt bara kostade 2000(7000 ny) hade jag bara lite ren blocket-tur. Hihi. 

      • Ivar skriver:

        Längtar till all is är borta från sjön. Det ska bli kul när Betty Boop( som den heter) kommer ned i sjön. Det är ju så jäkla kul att bara gasa runt på sjön. Men det enta negativa med våra sorters båtar är ju att man blir så lätt blöt( det skvätter ju så fruktansvärt särskilt med v- botten).

  189. Ivar skriver:

    hej igen allihopa! jag har tänkt på en sak. det är ju roligare att köra gummibåt om den är lite ´´pimpad´´. ge den ett namn,sätt på en flagga eller varför inte sätta in en wunderbaum i den så man slipper bensinlukten! 🙂 🙂 🙂 😉

  190. Mattias skriver:

    Finns det nåt lim man kan använda om
    akterspegeln har lossnat?

    Mattias

  191. Micke skriver:

    Visst. Zodiac 2 komp lim nummer z7096
    Är bra att använda.

  192. Ivar skriver:

    Hej igen! Är det någon som vet vad de där spetsarna som sticker ut längst bak på tuberna är. Är det någonting som hindrar att båten slår över? 🙂 🙂 🙂

    • Gummibåtsracaren skriver:

      Tja jag undrar om man kan förstärka en akterspegel på en aquasmart plastimo 240 så man kan ha 9,8 på den?

  193. stefan skriver:

    hej.
    min botten börjar bli sliten och släpper i ”dalarna” det är en uppblåsbar botten. Min fråga är kan man byta botten, och vart i såfall kan man vända sig.

  194. Simon skriver:

    Hej! Detta forumet verkar ju grymt!
    Jag fick just ärva en Zodiac av min far. Den är närmare 6 meter lång och har löstagbart aluminiumgolv. Själv är jag helt grön på det här med gummibåtar men mitt mål är att förverkliga pappas dröm och sjösätta båten.
    Problemet just nu är att jag inte ens vet hur jag ska montera ihop golvet, finns det någon bra sida där jag kan hitta bruksanvisningen till liknande båtar som den jag har?

    Tacksam för svar!
    Mvh, Simon

    • Gummibåtsmannen skriver:

      Hej!

      Du har fått en båt som tillhör dom bästa i världen, och dessutom sex meter lång. Tryck i lite luft runt om (en fjärdedel kanske) och lägg skivorna efter varandra. Dom har varsitt nummer, och kan egentligen bara sättas på ett sätt. Sök på nätet efter instruktioner, kanske du behöver leta upp BOMBARD som nog kan ge dig tips. Lycka till, och glöm inte flytvästen!

      • Simon skriver:

        Hej Gummibåtsmannen! Tack för svaret! Riktigt kul att höra att det är en bra båt 🙂 Jag gjorde precis som du beskriver och fick faktiskt båten i sjön igår kväll 🙂 Har en 10-hästars motor som jag satte på och åkte en sväng, grym känsla! Motorn har dock en kort rigg så jag kunde inte gasa på nåt vidare, då fick propellern inget fäste.
        Jag märkte att en av potonerna som är under båten läcker lite luft. Hålet sitter precis i skarven (på sömmen) längst bak vid motorn. Går det att sätta en laglapp i en skarv eller måste man byta hela ”gaveln” på pontonen? Lite svårt att förklara…
        Hur mycket luft vågar man ha i resp. ponton? Vågar inte fylla för mkt eftersom den ”sväller” när solen tittar fram.
        Mvh, Simon

  195. Chinook Gotland skriver:

    Hej Gummibåtsmannen, Jag ber om din generösa kunskap. Köpte” gummit i säcken” så att säga, efter en säsång på fördäck uptäckte jag en spricka i akterspegelns plastöverdrag, därefter att hela akterspegeln var rutten (plywood) hur ska man kunna reparera detta?? gummit är en silver marin i övrigt fin och tät.

    • Gummibåtsmannen skriver:

      Hej Chinook!

      Spontant s tror jag nog att du mste reproducera (kopiera) originalet. Viktigt att du behller det som gtt snder fr att gra en ny grundmall. Be sen en snickare om assistans, detta borde kunna lsa problemet.

      Skicka grna ngra bilder s ska jag gra en bedmning av skadan.

      Skickat frn min gummibt. /Ingemar Larsson

    • Gummibåtsmannen skriver:

      Hjälp till Chinook, finns på sidan:

      Micke skriver:
      januari 30, 2012 kl. 9:53 e m
      Hej alla.
      Jag jobbar på Ekens i Stockholm och jag lagar gummibåtar av alla slag hela dagarna.
      Är det någon som vill ha hjälp med att laga eller ett par råd så tveka inte att ringa mig.
      Jag vet att det inte är bra att göra reklam i forum.
      Jag vill bara göra en god gärning då det är många frågor som behöver svar och jag tror att jag har de flesta då jag har jobbar med detta i 20 år nu.
      Välkommen med era jobb och frågor.
      Med vänlig hälsning,
      Micke/ Ekens Naval AB

      • manjulltowers skriver:

        Oh va bra…. Skall kölkorven på en zodiak sitta fast i fram och bakkant eller endast längst fram eller kanske hela vägen?

      • Gummibåtsmannen skriver:

        Den sitter limmad p ngra f centimeter original s det r helt i din ordning. Korven trycks p plats nr gummibten pumpas upp. S nej, ingen lagning/limmning behvs.

        Skickat frn min lilla gummibt. /Ingemar

  196. manjulltowers skriver:

    Hej… Jag har köpt en begagnad zodiak 285 ….den uppblåsbara kölkorven sitter endast fast 1 cm längst fram.. Jag har lagningsgrejer så nu undrar jag om den skall limmas hela vägen eller längst bak???? Nån som vet?

    • Michael Wahlberg skriver:

      Hej.
      Det brukar räcka med att den sitter fast längst fram då den är ”ledad” där för bästa passform och då tänker jag på ventilplaceringen.
      Om den ligger rätt från början innan uppblåsning så hamnar den på rätt plats och ligger still där pga v- formen på bottenduken.
      Med vänlig hälsning,
      Micke
      Ekens Naval AB

  197. manjulltowers skriver:

    Är duken i botten v formad? Mycke lite då va?

  198. manjulltowers skriver:

    Då kommer nästa idiotfråga… Plockade bort plywood durken när jag fixade med min zodiac 285… Var ute och premiärkörde i dag ock durken ville vika sig..varför?
    Har jag lagt dit dom i fel ordning? Finns nån bild någonstans hur dom skall ligga?

  199. Jörgen skriver:

    Hej ! Har en gummibåt av märket ocean line där den uppblåsbara durken börjat läka i sömmarna. Vet någon vart man kan få tag i en ny uppblåsbar durk som är 225 cm lång? Tacksam för svar. Jörgen

  200. pholke skriver:

    Hej!
    Finns någon i denna eminenta skara av gummibåtsvänner med erfarenhet av Fladen Marine 305, jag tror att det är samma som Navigator iii-400, rätta mej om jag har fel. Finns denna båt även under annat/andra namn? Båten skall användas vid fiske/mete på skogstjärnar/små insjöar. Just nu finns Fladen 305 till ett vad jag kan förstå hyggligt pris ca. 2800:- hos några internethandlare.
    Jag vet inte hur man startar en ny tråd i forumet, bara svara på inlägg, ser heller inte om det finns olika trådar.

    Mvh. Folke Andersson

  201. Micke skriver:

    Hej har köpt en gummibåt från biltema där det står max 4 hk. Kan man ha en 5 eller 6 hk motor på eller blir den för tung då?

  202. Micke skriver:

    okej tack för svar. Tror du båten planar med 2.5 hk eller krävs det 4 hk?

  203. Tommy Larsson skriver:

    Hej, är nu nästan ägare till en Aquaqvick 265 med en 4 hk Yamaha 2-takt, Någon som har erfarenhet av en sådan båt.Förmodlingen hämtar jag båten i nästa vecka.Men jag har lite andra tankar också.
    Vill ha en ribbåt (plastskrov v-formad) och har tittat på en Mercury 290 ocean runner till ett bra pris (ny), jag har också köpt en Mercury 8 hk (Ny) till ett fantastiskt bra pris.
    Vad tycker ni, är detta en bra kombination?
    Med vänlig hälsning Tommy

  204. Martin skriver:

    Hej!

    Jag har precis hämtat ut en fabriksny Zodiac Classic Mark I alu med Suzuki DF15-motor. Den har inte sjösatts ännu, men jag noterar att akterspegeln är ganska vinklad. Bör man montera motorn i ”neutralt” läge så att propeller är vinkelrät mot akterspegeln eller bör den tiltas upp lite? Jag tänker mig att en viss vinkel möjligen kunde underlätta för planingen eftersom fören pressas nedåt, men det kanske är bätter att ha båt och motor i samma linje?

    Hälsning/Martin

    • Martin skriver:

      Hej igen

      Det visade sig efter några tester att motorn var perfekt vinklad redan i standardläge, så inget svar på frågan ovan behövs. Dock har jag en ny fråga:

      Har kört trailat båten under en säsong nu på ett Thule gummibåtssläp. Tyvärr ser det ut att ha blivit skavmärken/töjningar i det helt nya gummit, vid varje plats som släpets ”rullar” är i kontakt med pontonerna. Detta gäller inte kölrullarna – bara sidorullarna som pontornerna vilar på.

      Behöver jag vara orolig over att rullarna kommer att skava sönder båten efter några år? Kanske ser det värre ut än vad det egentligen är? Det är ju så lätt att se förslitningarna på något som är nytt.

      Hälsning/Martin

  205. Bo Bergström skriver:

    Hej alla gummibåtsfantaster- Jag hittade hit efter tips från en Dansk kille vid namn Sven som jag träffade I Fiskebäckskil I somras. Sven hade en alldeles fantastisk Zodiac RIB. Ska bli väldigt intressant att följa diskussioner och lära av andras erfarenheter. Vi har en Zodiac Futura Commando 530 som vi har stor glädje av här I skärgården. Tack för en fin hemsida!! Hälsningar Bosse

  206. Lars skriver:

    Hej,
    Har köpt mig en större båt och tänkte åka runt med den i medelhavet under ett par års tid. Dock så behöver jag en jolle/gummibåt då man mestadels ligger för ankar utanför marinor, städer etc. Kan dock ingenting om gummibåtar och undrar om någon kan ge mig några bra tips på båtmodell som funkar ”i alla väder”, kan ta 4-6 personer och som dessutom inte väger mer än att jag och frugan orkar bära/släpa den iland.

  207. Fred Lundberg skriver:

    Som redan berättats har Skandinaviska Gummibåts klubben för många år sedan lagt ner sin verksamhet.
    Klubben hade en mycket stor trycksakproduktion om gummibåtar och RIB, plus en klubbtidning.

    Jag tycker det är synd att inte få förmedla all denna information om ämnet. Därför har jag skapat en avdelning på min hemsida som börjat publicera trycksakerna – allting på svenska, vilket oftast inte är fallet när det gäller lagning, service etc.

    Det är dock inte möjligt att få personliga råd, men då fungerar ju den här sidan bra.

    Så ta en titt på sidan
    http://www.gammalstorp.se/Batliv.htm

    • Gummibåtsmannen skriver:

      Tack Fred!

      Fantastiskt att du delar med dig av all denna information. Detta kommer att uppskattas av besökarna som söker information, dessutom blir materialet tillgängligt för fler som inser hur säkra och roliga gummibåtar är. Speciell din egen gamla AVON Searider, det var grejor det! /Ingemar

      • Fred Lundberg skriver:

        Hej Gummibåtsmannen

        Jag sålde min Avon Searider för 3-4 år sedan och den går nu som dykbåt i Vänern. Idag håller jag mig på land för det nesta och då blir det på 2-hjul.
        ha det bra
        Fred

  208. Nils Brolin skriver:

    Hej Gummibåtsmannen, jag köpte en BUSH 265 med gummidurk av Elena för 7-8 år sedan.Har använt den kanske 10 ggr ett par timmar var gång. Durkens luftventil har läck sedan den inköptes, mycket långsamt går luften ur så jag har inte haft problem ute på sjön. Går det att åtgärda? Eller skall jag lägga i lämpligt plywood på durken.

  209. Michael skriver:

    Hej. Jag har en Zodiac cherokee 480 med en 50hp Yamaha fyrtakts motor. Idag gick styrningen sönder. Vet nån var man kan få tag i en sprängskiss eller någon bra sida där man kan få hjälp? Mvh Micke

  210. christopher skriver:

    Jag har en ”seaway 350” med VIB med trädurk, tydligen liknande zodiacs tidigare modeller. Någon som har någon fakta om den? Max antal HK/vikt på akterspgeln? Hur många bar ska pontoner etc pumpas.

    Har sökt men ej funnit i veckor.

    Mvh Christopher Björk

  211. Patric skriver:

    Någon som är intresserade av att göra någon utflykt med gummibåt, sommaren 2015?

  212. Mikael skriver:

    Hej jag vet inte om det är aktivitet här längre men jag ville ställa en fråga.
    Jag har skaffat en begagnad Narwhal MR-260 och den har lattor/ribbor i botten, så jag vet inte hur stabil den är.
    Skulle den hålla om jag gjorde en egen durk i plywood och i så fall vilken tjocklek ska man ha på den?

  213. Micke wahlberg skriver:

    Hej. Vill du ha en durk så skulle jag rekomendera att åka till byggmax och köpa vattenfast formplyfa 12 mm.
    Pris ca 350-400kr för en hel skiva.
    Glöm inte att göra en liten köl oxå för bättre gång i vattnet.
    Lycka till.

  214. Mikael skriver:

    Tack. Följdfråga ska jag klä den undertill med nått så den inte nöter.
    Tänkte på antingen XPS-DÄMPNINGSPLATTA 5MM eller ett liggunderlag, samt kanterna med nån rörisolering?

  215. Micke wahlberg skriver:

    Nej inget skydd behövs då det inte är något skydd på orginaldurkarna.
    Rundade kanter och slipa med papper duger finfint. Du kan sätta på en halktape på översidan då durken brukar bli hal då det är vatten på den.

  216. Mikael skriver:

    Tack för svaren. Har tänkt lite mer på det här o mätt båten lite.
    Det där med köl, hur gör jag det ? Tål båtduksdurken det, blir det inte stort tryck då på ett ställe ?
    Sen angående måtten. Först är det en rektangelyta av durken där lattorna sitter nu. I fronten går ju båten upp lite i svag lutning i en triangel eller u formad yta. Är det bättre o enklare göra bara ny durk till den rektangulära ytan och sen ha inget eller en egen bit på resten?

  217. Mikael skriver:

    Just det tänkte också på det här med åror. Hur långa bör man ha ?
    Ska jag kosta på de i trä för bättre rodd ?
    Jag har ju ingen erfarenhet av gummibåtar förut.

  218. Micke wahlberg skriver:

    Hej. När det gäller båtar med köl så är de tillverkade med en liten vinkel i bottenduken. Problemet med din båt är att detta saknas då man valde att ha en durk med lattor i för att spara vikt och ha en enklare hoprullning. På senare tid så har plyfa/ aludurken fått en kompis. Den uppblåsbara durken.
    Åter till ditt bygge så skulle jag ha en triangeldurk i fören och sedan 2-3 beroende på hur lång båt man har rektangelformade bitar. Detta är att det blir lättare att få i dessa i båten än en stor skiva då man vill att durken ska gå ut i sidorna helt. Mellan durkarna sätter man sen en bit H profil för att de inte ska glida under varandra. Längs med sidorna är det också bra att montera stringers. Skenor så att inte durkarna vrider/böjer sig. Kölen kan du göra liten då förstor kommer att spänna sönder bottenduken.
    Åror kan du köpa i aluminium billigaste hittar man på biltema. Årtullsfästen finns att köpa hos oss på Ekens Naval AB. Vi kan även montera dessa om du vill.
    Lycka till med ditt projekt.
    // Micke.

  219. Mikael skriver:

    Tack så mycket. Den rektangulära ytan är 85cm bred och 140cm lång. Får väl fundera om jag kan ha den i ett stycke.

  220. Mikael skriver:

    Satt och tittade hos er på ekens naval på årtullar och undrar om de passar. Har letat mycket på nätet men inte hittat vad jag söker riktigt.

    De här vore bäst Årtull z67067
    eller kanske Årtull grå z6422

    kunde heller inte se nån info vilken tjocklek på åror de passar till ?

    vill gärna ha de som sitter fast men mest hittat öppna varianter annars.

    vad jag kunde mäta var hålet i fästet(i metall) 12 mm i diameter och 3.5 cm djupt, med kankse nått hål i sidan längst ner. Svårt att se.
    Tog några bilder http://pbrd.co/1zjsDWG

  221. Patric skriver:

    Hej
    Är där någon därute som vet vad en Metzeler elefant är gjord av? Hypalon eller PVC. Jag är nu inne på mitt andra projekt. Det första var en Zodiac Futura mk2c. Resultatet blev fantastiskt och den ska sjösättas senast nästa helg. Metzelern blir höstprojekt.

  222. Micke wahlberg skriver:

    Den båten är tillverkad i någon form av gummi. Tex Hypalon.

    • Patric skriver:

      Tack för svaret.
      Förmodar att jag inte kan använda samma lim (zodiacs orginal lim)
      Får väl slå dig en signal om detta längre fram.

  223. Micke wahlberg skriver:

    Zodiac har 2 olika limmer.
    En för pvc är transperant till färgen.
    En för Hypalon. Lite gulaktig.
    Bägge är 2 komponent med härdare.

  224. Patric skriver:

    Den jag har heter z Marine, Zodiac 7096 och är lite mjölkfärgad.
    Tack för ditt extremt snabba svar.
    Med vänlig hälsning,
    Patric

  225. Micke wahlberg skriver:

    Tack.
    Vill bara hjälpa till;-)
    Z7096 är pvc limmet och ska vara lättflytigt och nästan genomskinligt.
    Är det inte det så är limmet dåligt eller för gammalt. Det finns en datumstämpel på burken kolla den.

  226. Mari skriver:

    Hej. För 10 år sedan köpta vi en Bush K330. Efter flytt konstateras att vi på okänt sätt tappat bort båtens båda sittbrädor. Har en tid förgäves letat efter någon återförsäljare där vi kan beställa nya sittbrädor. Båten ligger och väntar på att bli använd av mina pojkar som är sååå sugna. Är det någon som kan ge tips om vart vi kan vända oss vore jag mycket tacksam för info. Mvh Mari

  227. Petri Mehtonen skriver:

    Hej. Söker efter ett par vettiga sjösättningshjul till en Suzumar 265 finns det någon här som har erfarenheter och tips på vad man ska köpa för några. MVH//Petri

  228. Anders skriver:

    Har någon en instruktion på hur man monterar en plywood durk på en gammal zodiac 310. Får inte ihop det då durken verkar för stor.
    tack /Anders

  229. Patrc skriver:

    Hej
    Prova med att först fylla potonerna med lite luft. Därefter lägger du i den främsta durkbiten, sedan den bakersta. De två i mitteln sist, så att de bildar ett upp o nervänt V i mitteln. Gå seda i båten och ställ dig på toppen och håll i repen på sidan så att potonerna dras upp. Ev hoppa lite försiktigt. OBS se till att gummit inte kommer i kläm. Nu bör de var i.
    Lycka till.
    Patric

  230. Ola Treard skriver:

    Hejsan alla glada. Har införskaffat mig en Swed Craft 360 men behöver byta alla bottenplattorna. HUR gör jag???

  231. Ola Finell skriver:

    Hej – har en Radhial som jag bytt ut ”innerslangen på, men väven vill inte forma sig utan buktar på flera ställen. Tips nån? Med vänlig hälsning, Ola

  232. Rasmus skriver:

    Jag skulle behöva hitta åror och årklyka till precis end sådan zodiac som är på första bilden eftersom jag tappat ena åran.

  233. Skalman skriver:

    Hej! Är tråden igång än?
    Skulle vilja veta hur fästen ser ut till en marine-pro 400 Bestway gummijolle, blir inte klok på de gummifästen som finns på skrovet. Den har ingen akterspegel som de flesta. Är rund i aktern.
    om nån läser detta å vet, snälla svara.
    Tackar.
    Skalman

  234. Thoas Nyberg skriver:

    Såg ett program på TV som heter ”GRAND DESIGN” där programledaren och båtägaren(förmodar jag)kom ”farande” i en RIB båt och straxt innan land fälldes tre hjul ut och ”båten” fortsatte upp på land med god fart. Finns kunskap om detta vidunder på denna sida?

  235. Mats skriver:

    Suzumar DS 360AL … nyligen iköpt och ska pumpa upp den imorgon, men utan manometer. Hur vet man att trycket är det rätta??

    • Michael Wahlberg skriver:

      Hej.
      Det är bara att pumpa tills du tröttnat.
      Båten ska ha ett tryck på ca 240 mb och med tex en fotpump så är det svårt att uppnå.
      Den ska vara så hård att du inde Jan trycka med fingret och duken ger vika mer en ca en centimeter.
      Sen är det så att trycket ändras med temperaturen. 3,8 grader för att vara exakt.
      Då är det viktigt att man inte fyller för mycket på kvällen när det är svalt och båten får ett för högt tryck i solen. Är den utrustad med övertrycksventiler så är det inga problem men tänk då på att nästa kväll är det för lite tryck i båten och är det en större RIB så kan man få dyra följskador.
      Lycka till
      Med vänlig hälsning,
      Michael Wahlberg
      Ekens Naval AB

  236. Mats skriver:

    Nu så… äntligen. Premiärtur i Näshultasjön, solen gassar, ölen är kall.
    Gött. Tack för tipsen

  237. Tommy skriver:

    Hej
    Vi är en mindre fiske ,& friluftsliv förening i Östra Götaland där vi har fått i (arv) döds bo av äldre avliden f.d fiske kamrat som var militär inom försvaret på 90/2000 talet han skänkte 2017 till fiske föreningen en f.d Militär gummi båt ZODIAC (grå/svart) ca 6X235 (finns ingen id plåt kvar i aktern) så vi vet ej så mycket om den här typen av militär gummi båt ( ej RIb gummi båt) är det någon där ute som har mer info/data om dom här speciella militär ZODIAC gummi båtar ?
    Tack för all ( bra) info/data !

  238. Terese skriver:

    Hej alla underbara gummibåtsnördar! Jag vill bli en av er, så upplys mig gärna om en gummibåt som passar fyra personer, den ska i huvudsak användas för utforskning av åar, sjöar och större dammar. Kommer inte sätta motor på. Visst utrymme för packning bör finnas.
    På förhand tack för er visdom!
    / Terese

  239. Andreas lignell skriver:

    Hej. Jag har köpt en plastimo rib båt med 10hk Honda fyrtakt. Tillsaken hör att ribb båten är hopvikbar och kan packas i en väska.
    När vi provkörde den idag kunde man inte gasa på för då lixom båten vek ihop sig. Åkte hem med båten släppte ur luften och kollade i vikskarven efter någon låsfunktion av båthalvorna men det fanns inget?? Kan detta vara riktigt? Tyckte ja hade mycke luft ipumpat men har ingen tryckmätare…!
    Med vänlig hälsning, Andreas 🙂

    • Gummibåtsmannen skriver:

      Då saknas förmodligen låsribborna i golvet. Med lite tur kan du googla fram uppgifterna eller söka efter manualen. Den ska inte vika sig en tum, utan bli styv hela väger för att slippa att gummibåten viker sig. Jämför med Zodiac Cadet 310, den har en liknande konstruktion.

  240. Viktor Janzen skriver:

    Hejsan! Jag köpte nyligen en bombard typhoon 305 samt en 8 hästars 4-takt. När jag rengjorde båten upptäckte jag att på ena sidan av akterspegeln där den möter pontonen så har träet börjat ruttna lite lätt. Finns det något sätt bortsett från att byta hela akterspegeln att förstärka upp den? Med vänlig hälsning, Viktor

  241. Gummibåtsmannen skriver:

    Lika bra att riva ner den en gång för alla, låt en snickare göra en kopia till dig. Det går alltid att få ihop den sen igen. Själv använder jag Sicaflex (Marin Svart). Säkerheten till sjöss kostar lite extra, men det blir billigare än en begravning. Glöm inte flytvästen! Sommarhälsning från Ystad. /Ingemar

    • Viktor skriver:

      Tack för svar! Det blir ett projekt på sidan av att byta hela spegeln. Vi kommer att köpa en ny för stunden. Kan du rekommendera något/några speciellt märke som är bra och prisvärt? Vi tänker oss ca 3.20-3.30 lång, uppblåsbar köl. Kommer sitta en 8 hk 4 takt på den Med vänlig hälsning, Viktor

  242. filipsandberg80 skriver:

    Hej!
    Har precis köpt en äldre Brig 300. Tyvärr så har det blivit lite skador på duken som fäster skrovet.
    Var på jag får ett mindre läckage av vatten in i båten, även ur när jag testade fylla vatten innuti för att felsöka.
    Finns det något lim som man kan fylla upp med och sedan lägga duk över? Tänker mig sika eller likannde sock måste det färsta på Gelcoat och pvc duken…

  243. Per Martinsson skriver:

    Hej! Har köpt en Zodiac futuraS mark 2 med speedtubes under. En läcker någon som har bra tips på vad jag in ifrån kan få ner i bakre änden som tätar väv från insida. Har precis provat sealflex och vet inte ännu om det funkar. Går det få ur dessa tuber ur sitt ”fack”? Mvh Per

  244. Jimmy Blom skriver:

    Har en Grand rib 350 som har läckage på ena akterpontonen (under!)
    Vad skall jag använda mig av och hur få rätt när den är sladdrig och ej uppblåst?

    • Michael Wahlberg skriver:

      Hej.
      Ja det är det som är det svåra i att limma båt.
      Din båt är troligen tillverkad i pvc. Vanligast.
      Försök att platta ut ytan så du får ett mothåll bakom. Sen försöker du sätta dit lappen utan lim för att träna. Sen provar du skarpt. Det kommer förmodligen bli en liten utåtbuktning sen när du blåser upp den efter ett dygns vila.
      Skulle det läcka så ta ur luften igen och lägg på lite rubberfix. Finns på k rauta.
      Lycka till.
      Med vänlig hälsning,
      Micke
      Ekens Naval AB

  245. Peter skriver:

    Hej! Någon som har koll på Arimar pioneer 500? Ok båt? Är den i PVC eller annat?
    Mvh
    Peter

Lämna ett svar till Fred Lundberg Avbryt svar